תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

מה עושים כשילדים לא רוצים לאכול?

האכילה היא חלק מהותי וחשוב בהתפתחות הילדים, והיא משפיעה על בריאותם הפיזית והנפשית. לעיתים קרובות, הורים מוצאים את עצמם מתמודדים עם סיטואציות שבהן “הילד לא אוכל כלום “. זהו מצב מלחיץ ומאתגר, אך ישנם דרכים רבות להתמודד עימו ולהבטיח שהילדים יקבלו את התזונה הנדרשת להם. במאמר זה נדון בסיבות האפשריות שגורמים לילדים “לא לאכול” ונציע דרכים להתמודד עם המצב.

סיבות אפשריות לסירוב לאכול

ילדים יכולים שלא לאכול ממגוון סיבות, שחלקן נורמטיביות לחלוטין, וחלקן לא. חלקן יחלפו לבד, וה”טריק” יהיה לא לחפור בהם יתר על המידה, ואחרות דורשות התערבות.

באופן בסיסי, בעולם קצת יותר מושלם מהנוכחי, ילדים היו יודיעם להקשיב לבטן ולגוף שלהם, ולאכול כשהם רעבים. אבל דברים רבים בעולם של היום מפריעים להם.

מצד אחד, יש אינסוף גירויים בלתי פוסקים בקצב מטורף. כשמסתכלים על עריכת סדרת אנימציה לגילאי 3-5, נדמה שהמקצב יותר מהיר מסרטי אקשן של שנות ה-90. מצד שני, יש מזון “מרגש” ומאוד זמין, עשיר בתבלינים, קלוריות, מתוק ועוד. כל אלה, מקשים על הילדים לשבת, להירגע – ופשוט לאכול.

הקשיים האלה משפיעים על כל הילדים, אבל יש ילדים שמתחילים מאחורה. ילדים שנולדו עם מה שמכונה קושי בוויסות חושי, ואז מרקמים מסויימים של מזונות יכולים להיות דוחים מאוד עבורם. ילדים עם הפרעת קשב יכולים להתקשות פשוט לשבת ליד השולחן. ילדים עם הפרעות תקשורת מתקשים מאוד לגוון בין מזונות.

ייתכנו גם גורמים “רגשיים” לגמרי, כמו ילד עצוב (תחשבו על ילדה שחזרה מבית הספר אחרי שחברות שלה צחקו עליה), או ילד במתח (לפני מבחן, למשל). מנגד לכך, ייתכנו גורמים ביולוגיים שמפריעים, כמו ריפלוקס, היפוטוניה של שרירי הבליעה, אפטות חוזרות בפה, ועוד.

דרכים להתמודד עם סירוב לאכול

1. הציעו מגוון מאכלים: הציעו לילדים מגוון רחב של מאכלים בריאים ותנו להם לבחור מה שהם רוצים לאכול. זה יגביר את הסיכוי שהם ימצאו משהו שמתאים לטעמם.  

2.  ארוחות מסודרות: שמרו על שגרת ארוחות מסודרת, הכוללת ארוחות קטנות וקבועות. ילדים נוטים לאכול טוב יותר כשהם יודעים מתי הארוחה הבאה תגיע.

3. מינון נכון: התחילו במנות קטנות והציעו תוספות במידת הצורך. מנות גדולות מדי עלולות להרתיע ילדים ולגרום להם לסרב לאכול.

4. אווירה נינוחה: צרו אווירה נינוחה בזמן הארוחות. ארוחות משפחתיות יכולות להיות זמן נעים שבו כל המשפחה יושבת יחד, מדברת ואוכלת בנחת.

5. הימנעו מלחצים: אל תלחצו על הילדים לאכול. לחץ יכול להוביל להתנגדות גדולה יותר. במקום זאת, הציעו והראו דוגמה אישית על ידי אכילה בריאה.

6. שיתוף הילדים בהכנה: שתפו את הילדים בהכנת הארוחות. כשהם מעורבים בתהליך הבישול, הם עשויים להיות מעוניינים יותר לנסות את המאכלים שהכינו.

7. משחק עם אוכל: ילדים תמיד משחקים עם האוכל, אז אפשר להעלות אותם לרמה הבאה ולהשתמש בצלחות משחק Playte. אלו צלחות שהן לוח משחק והאוכל משמש ככלי המשחק. הילדים משחקים ואוכלים תוך ריכוז באוכל ועניין.

8. בדיקת גורמים רפואיים: אם הסירוב לאכול נמשך זמן רב או מלווה בתסמינים אחרים, כדאי לבדוק אם יש גורם רפואי לכך. היוועצו ברופא הילדים לקבלת ייעוץ מקצועי.

סיכום

סירוב לאכול אצל ילדים הוא תופעה נפוצה שיכולה לנבוע ממגוון סיבות. עם זאת, על ידי הבנת הסיבות למצב ש הילד לא אוכל והתאמת הגישות הנכונות, ניתן להתמודד עם הבעיה בצורה יעילה ולסייע לילדים לאמץ הרגלי אכילה בריאים. חשוב להיות סבלניים ולהימנע מלחצים ומלחמות מיותרות שרק עלולות להחמיר את הבעיה, ובמקרה הצורך, לפנות לייעוץ מקצועי.

אנחנו ב-Playte ניסינו לשחק עם הילדים שלנו, וככה בעצם התחיל כל הסיפור של צלחות משחק לאוכל…

קרדיט צילומים Playte

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x