תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

עיסוי מונע בעיות בגב, בכתפיים ובצוואר ומסייע לטפל בהן

מאת ניר חוכיימה, מעסה רפואי

מאמר זה מסביר את הגורמים לכאבים בפלג הגוף התחתון והעליון, את דרכי הטיפול בהם, והחשוב מכול את הדרכים להימנע מהם ולשמור על איכות חיינו.

מרבית האוכולוסייה סובלת מבעיות רפואיות בפלג הגוף העליון והתחתון. כל אחד מאיתנו יכול לקום בבוקר ולהרגיש כאבים בגב התחתון. הדבר יתבטא בכאבים חזקים, בכאב בכל תנועה ובאיבוד תנועה חופשית. במצבים מסוימים יהיה קשה ללכת ולשבת. ולעיתים ההרגשה היא כמו במקרה של פריצת דיסק, בלט דיסק או בעיה בחוליות. למעשה, כמעט כל אדם שני יסבול מכאבי גב, פריצת דיסק או מבלט דיסק, אך בעיקר מכאבים בגב תחתון, בגב העליון, בכתפיים ובצוואר.

המציאות שאנחנו חיים בה אינטנסיבית מאוד גם בהיבט הפיזי וגם בהיבט הרגשי, ומפאת זאת כרוכה במתחים רבים, שמשפיעים על גופנו. חלק מהבעיות נוצרות בגלל התנהלות לא נכונה עם הגוף. בשל כך השרירים נוקשים ונתפסים. אנחנו צוברים מתח בשרירים, שגורם לעומס על הגוף ולכאבים. החלק העליון הצוואר, למשל, הוא אחד האזורים הרגישים בחלק העליון של הגוף. אף פריצת דיסק ובלט דיסק הם בעיות שעלולות לגרום לכאבים נוראיים. בהנחה שאין בעיות של עמוד שדרה כמעט לכל המטופלים יש עומס בלתי נתפס על שרירי הצוואר הקדמיים והאחוריים. הדבר מקשה על התנועה. למשל, בנהיגה טווח התנועה מתקצר, ושרירי צוואר קצרים משפיעים עלינו בכל תנועה. הם גם עלולים להשפיע על הכתפיים ואף על המפרקים.

מטופלים אחדים שלי מדווחים כי רוב העומס עליהם מתמקד בצוואר ובכתפיים, ואילו אחרים מתלוננים על עומס על הגב התחתון ועל כאבים בו. הכאב מקרין לישבן ולרגליים. ניר חוכיימה, מעסה רפואי מנוסה וותיק, מעניק שיטות טיפול לשחרור הגב, ומסביר איך להתמודד עם בעיות בעמוד שדרה, עם בלט דיסק ועם פריצת דיסק.

לפני הכול, כדי להימנע מבעיות בגב, יש לעשות טיפולי מניעה. כאבי גב עלולים לשבש את השגרה, ובגללם תצטרכו להוציא כסף על טיפולים רבים. כל כן, חשוב מאוד להימנע ממצבים שעלולים לגרום לכם לכאבי גב תחתון או עליון או לבעיות בצוואר. הנה העצות שלי בנושא:

  • אימוני כושר – אחת הבעיות הנפוצות בספורט היא שאי-שמירה על הכללים עלולה לגרום לפציעות ולכאבים באזורים שונים בגוף. חשוב לשמור על מנוחה בין האימונים כדי לתת לגוף להתאושש מהאימון. עומס באימונים, בייחוד הרמת משקלים כבדים או עבודה מסיבית על חגורת כתפיים וגב, עלולים להגביר את הלחץ על שרירי הגב. למתאמנים יחסית חדשים חשוב להיכנס לאימונים בצורה מתונה. וגם כאשר עולים במשקלים, יש לבצע זאת בהדרגה, שכן כל תגובה פתאומית וחדשה לגוף יכולה לגרום לדלקות או לגב תחתון תפוס. השרירים של מתאמנים חדשים נוטים להיתפס, בעיקר באימונים הראשונים. עצה טובה ביותר ממני: קחו מגנזיום שעה לפני האימון. הדבר יעזור לכם להימנע מהתכווצויות בשרירים.
  • מתיחות גב, צוואר ורגליים – לא כולם מודעים לחשיבות המתיחות, קל וחומר אם עוסקים בפעילות ספורטיבית. אבל לא רק, מתיחות שוברות את מעגל העייפות של הגוף, ויתנו לכם כוחות. עם זאת, מתיחות קצרות של 2–3 שניות ירחיבו מייד את טווח התנועה שלכם.
  • עיסוי תחזוקתי, עיסוי רפואי או עיסוי רקמות עמוק – חשוב ביותר לבחור בטיפול נכון לפי השגרה של כל מטופל ולפי מצבו הבריאותי. למשל, העוסקים בפעילות ספורטיבית מאומצת יתאים להם עיסוי ספורטאים, כי השרירים באיברים שונים בגוף מתאמצים מאוד. לאלו אשר עובדים במשרד, ויושבים שעות רבות, יתאים עיסוי רקמות עמוק בשל הלחץ הרב על שרירי הגב התחתון, על הכתפיים ועל הצוואר. הטיפולים יהיו לעיתים כואבים בנקודות מסוימות בגוף, אך לאחר מכן תחשו מצוין והקלה גדולה, בעיקר אם אתם סובלים מכאבים בגוף. עיסוי תחזוקתי הוא ערך עליון, מפני שהוא מגביר את טווח התנועה באיברים רבים, כמו ידיים, רגליים, ומאפשר פישוק ותנועות גב וצוואר רחבות יותר. תחזוקה שוטפת של הגוף תמנע כאבים בצוואר או תמנע מן הגב להיתפס ומצבים של פריצת דיסק בגב או פריצת דיסק בצוואר.

צפו בעיסוי גב, כתפיים וצוואר

מה עושים במקרה של בלט ופריצת דיסק? רוב האנשים נבהלים כאשר מבשרים להם שיש

להם פריצת דיסק או בלט דיסק, קל וחומר אם מדובר בחוליה או יותר גם בגב וגם בצוואר.

ברוב המקרים אין לאורטופד מה לעשות, ואף ימליץ על עיסוי רפואי, על פיזיותרפיה, על פילטיס ועל כל פעילות שיש בה כדי להקל את הכאבים. הרשו לי להרגיע אתכם: למעט מקרים מיוחדים מאוד, המצריכים ניתוח, אין צורך להיבהל. רוב האנשים מנהלים אורח חיים מצוין למרות בלטי הדיסק והפריצות בדיסק, ואף עוסקים בפעילות ספורטיבית. יש חשיבות רבה לצילומים תומכים כדי להבין את מקור הבעיה, וכך הטיפול יהיה ממוקד, אך לרוב יומלץ על טיפול לגב ולצוואר בלבד, אלא אם הכאב מוקרן לאחת הרגליים. ובמקרה הזה יינתן טיפול גם לרגליים ולישבן, המפחית כאבים ואת תחושת הזרמים לרגליים. כמו כן, עיסוי בישבן מפחית ב-50% את הכאבים בגב התחתון.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x