תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

חולמים לשנות את העולם, אבל עדיין צריכים לסגור את החודש? גלעד קריין עם המדריך ליזמות חברתית מניבה

גלעד קריין הוא יזם מצליח שמייעץ לעסקים בתחילת דרכם. אם אתם יזמים בנפשכם וחולמים לעשות שינוי חיובי בעולם – המאמר הזה הוא בדיוק בשבילכם. יזמות חברתית מתאימה לאנשים שלא מוכנים ללכת בדרך סלולה מראש, ולכל מי שעדיין מעז לחלום על שינוי. באמצעות יזמות חברתית תוכלו להקים עסק שיניב לכם רווח כלכלי, מבלי להתפשר על הערכים שלכם. בחירה במסלול של יזמות חברתית תגרום לכם לקום בכל בוקר ליום מלא בתחושת משמעות, כזאת קשה להשיג כשכירים בעבודה אפרורית.

כמובן שלא הכל ורוד, כמו כל יזם מתחיל, גם יזמות חברתית מציבה לא מעט אתגרים. יחד עם זאת, חשוב שתדעו – השאיפה להקים עסק רווחי שמחולל שינוי חברתי ממשי היא לחלוטין ברת-הישג. אפליקציות כמו Bubmble, לינוקס וגרין פיס הן רק דוגמה קטנה לעסקים שהחלו מתוך יזמות חברתית, ונחלו הצלחה רבה. במאמר הבא, גלעד קריין סוקר את הדרכים הנכונות לפתוח עסק חברתי, ערכי ורווחי.

אז מה זה יזמות חברתית, ולמה הזמן הנכון הוא דווקא עכשיו? גלעד קריין מסביר

בעשורים האחרונים המקורות הפילנתרופים ברחבי העולם מאבדים מכוחם. במקביל, המעורבות הממשלתית בסוגיות חברתיות הולכת ופוחתת. על רקע החלל שנוצר, אנחנו מזהים תופעה של יזמות חברתית (Social Entrepreneurship) שהולכת ומתפתחת בקצב מהיר. אבל מהי יזמות חברתית בעצם, ומאיפה בכלל מתחילים?

המונח “יזמות חברתית” מתייחס ליוזמות עסקיות שהמטרה שלהן היא ליצור שינוי חברתי וסביבתי. עסקים חברתיים מספקים פתרונות לבעיות ומצוקות חברתיות שקיימות בארץ ובעולם. חשוב להדגיש – עסק חברתי אינו מבוסס על פילנתרופיה, ומלבד שינוי חברתי הוא גם מניב הכנסות לבעל העסק.

דוגמה אחת לעסק חברתי שצמח כאן בארץ היא “כאן מותר” – סופרמרקט אינטרנטי שמאפשר לגולשים להרכיב סל קניות משתלם בהתאם למגבלות הבריאותיות שלהם. במהלך הגלישה בחנות, הגולשים יכולים להשתמש בפילטרים שונים כדי לפסול מוצרים שאינם רלוונטיים, כמו למשל מוצרים המכילים גלוטן או לקטוז. “כאן מותר” מספקת פתרון נוח לאנשים הסובלים מאלרגיות ומגבלות בריאותיות שונות, לצד מודל כלכלי רווחי ומשתלם.

דוגמה נוספת של יזמות בישראל 2022 היא מיזם “רובין פוד”. המיזם נוצר כמענה לבזבוז מיותר של מזון, תוך כדי יצירת שינוי תודעתי בחברה. חברי הקבוצה אוספים מרשתות השיווק והחקלאים פירות וירקות שנועדו להיזרק. אחת לשבוע החברה מקימה דוכן לממכר הפירות והירקות שנאספו, כשהתשלום נקבע לפי היכולת של כל לקוח. מי שלא יכול להרשות לעצמו – משלם מעט, או שאינו משלם כלל. על אותו העיקרון הקבוצה מכינה אחת לחודש ארוחות שף יוקרתיות. בעתיד, חברי הקבוצה מתכוונים להמשיך את המודל העסקי הזה גם לבית קפה.

דוגמה נוספת שכמעט כולנו מכירים היא אפליקציית Bumble, אפליקציית הכרויות שבה רק הנשים יכולות ליזום קשר רומנטי. האפליקציה הושקה בשנת 2014 כאקט של העצמה נשית. החזון בא לידי ביטוי גם בתפעול הצוות: 82% מהנשים בסגל הניהולי בחברה הן נשים. בשנה שעברה חברת באמבל הונפקה לפי סכום של 8 מיליארד דולר – סכום מרשים לכל הדעות.

איך עסק חברתי נולד? כמו תינוק – בהתחלה זה כואב, אחר כך יוצא החוצה

גלעד קריין מסביר שהצעד הראשון בכל יזמות חברתית מתחיל באמונה שזה בכלל אפשרי. עבור חלקנו המונח “יזמות עסקית” עלול להישמע כמו משהו רחוק ובלתי-מושג, רעיון שרק אנשי עסקים מנוסים יכולים לממש. בפועל, זה ממש לא המצב. עם רעיון טוב, מוטיבציה חזקה ותוכנית עסקית מסודרת – כל אחד יכול להקים עסק חברתי משגשג.

יזמות עסקית נכונה מתחילה מתוך זיהוי של חוסר צדק, ופיתוח תוכנית פעולה שתצמצם את חוסר הצדק הזה. העולם מלא בחוסר שיוויון ואוכלוסיות מוחלשות – כך שתמיד יהיה מי שירתם מהרעיון שלכם. ברגע שזיהיתם צורך חברתי והגיתם רעיון לפתרון, השלב הבא הוא לאסוף סביבכם צוות עסקי מקצועי ומסור. הצוות יורכב מאנשים שחולקים את סט הערכים שלכם. הקיפו את עצמכם באנשים חדורי-מטרה, עם תשוקה לבניית עולם טוב יותר, בדיוק כמוכם.

“אבל עם תשוקה ומטרה לא הולכים למכולת”, יאמרו הספקנים – והם לא טועים. הימנעו מטעויות נפוצות של יזמים שחולמים רחוק אך אינם מחוברים לקרקע. הקיפו בעצמכם באנשים עם סט כישורים רלוונטיים. כאלו עם הידע הטכנולוגי, הכלכלי או השיווקי שאולי חסר לכם. כל אחד מביא ליוזמה את החוזקות שלו, וביחד תוכלו ליצור עסק ערכי ורווחי שישנה את העולם.

גלעד קריין עם העצות שכל יזם חברתי צריך להכיר

הקמת העסק היא רק הצעד הראשון. ממש כמו בפתיחת עסק עצמאי רגיל, גם עסק חברתי דורש אסטרטגיית שיווק חכמה. העובדה שבחרתם להקים עסק חברתי צריכה להיות נוכחת לאורך כל הדרך באופן שבו אתם משווקים את עצמכם. עליכם לגרום ללקוחות ולמשקיעים להבין שהמוצר שלכם הוא מוצר שמייצר ערך חברתי אמיתי, ולבנות תחושה של שותפות למטרה. יזמות חברתית מייצרת משוואה כלכלית חדשה שבה הלקוח אינו פסיבי, אלא אקטיבי. באמצעות רכישת המוצר שלכם, הלקוח מייצר שינוי חברתי – והוא רוצה לדעת את זה.

כבר בראשית הדרך חשוב לגבש רעיון ברור בנוגע לזהות הארגון שלכם, כך שגם תורמים ולקוחות פוטנציאליים יבינו במה בדיוק הם משקיעים. מעבר לערך החברתי שהעסק שלכם מספק, עליכם להדגיש ולהבליט את הייחוד והבידול של העסק שלכם בהשוואה לעסקים אחרים. מה יש לכם שאין לאחרים? איך יראה העולם אם העסק שלכם לא יהיה קיים? אלו השאלות שצריכות להישאל, מסביר גלעד קריין.

בעסקים חברתיים חשובה במיוחד תחושת האמינות והקשר השוטף עם הלקוחות, מוסיף גלעד. הקפידו לעדכן את התומכים בהתקדמות הפרויקט תוך שקיפות מלאה, באמצעות רשימת דיוור וכלים טכנולוגיים לניהול העסק.

לבסוף, חשוב לזכור: ניהול של עסק חברתי מהווה אתגר לא קטן. בניגוד לעסקים רגילים, בעלי עסקים חברתיים נדרשים לאזן בין תרומה חברתית מחד, ורווח כלכלי מאידך. לא קל למצוא את האיזון הזה, מסביר גלעד קריין, אבל זה בהחלט אפשרי. ממש כמו בעסק רגיל, גם בעסק חברתי חשוב ליצור מודל עסקי מגובש הכולל מקורות מימון לטווח ארוך וניהול נכון של התקציב. באמצעות ניהול כלכלי חכם ואסטרטגיה שיווקית מתאימה – השמיים הם הגבול.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x