תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

הטרנדים החדשים בתחום הבתים החכמים לשנת 2024

בתים חכמים תופסים תאוצה ומהווים סטנדרט בבנייה חדשה. גם בבתים קיימים ניתן למצוא כיום,  יותר מאי פעם, מערכות בית חכמות. בואו נבין מה זה אומר וגם מה החידושים האחרונים בתחום

אור גרין

עד לפני שנה או שנתיים כשהיו מדברים על בתים חכמים היו מדברים על בתי יוקרה. היום זה לא המצב ובתים חכמים הופכים להיות הסטנדרט בכל בית – גם בבתים חדשים ואפילו בבתים ישנים שמקבלים שדרוג שיודע לשפר את איכות החיים של הדיירים. אז מה זה בעצם בית חכם ומה השינויים האחרונים והשדרוגים שאנחנו צפויים לראות יותר ויותר בשנת 2024?

ראשית, מה זה בית חכם?

בית חכם הוא בית שמכיל אוסף של חיישנים שונים ואפשרויות שליטה מגוונות על מכשירים, חשמליים בעיקר, לצד מערכת מרכזית שיודעת להרכיב “תרחישים” המשלבים מספר אובייקטים ומכשירים שיודעים לקבל ממנה הוראות. בואו ננסה להבין איך זה עובד עם דוגמא אפשרית לתרחיש.

בואו נניח לדוגמה, שאתם אנשי משפחה עובדים. כל יום, הילדים חוזרים מבית הספר בשעות הצהריים והיו שמחים לקבל ארוחה חמה. בעבר, קראו לזה ילדי מפתח, ילדים עם מפתח קשור על שרשרת כדי שלא יאבד, שהיו חוזרים לבית ריק ומכינים לעצמם סנדוויץ’, או מחממים שאריות מאתמול. בית חכם מאפשר לכל התרחיש הזה להראות אחרת לגמרי.

 היום ילדים יכולים לחזור לבית ולהיכנס לתוכו כאשר הדלת מזהה את תווי הפנים שלהם, המזגן כבר דלוק מראש,  וכלב רובוטי מקדם את פניהם בקשקוש עליז של הזנב שלו ועל התנור כבר מחכה הסיר עם ארוחת הצהריים החמה שלהם. התנור, דרך אגב, כיבה את עצמו כעשר דקות לפני שהילדים הגיעו, למנוע סכנה מיותרת. אחרי האוכל, הכלב עם זנבו המקשקש יכול להזכיר להם להכין שיעורים ולשלוח הודעה להורים שהילדים הגיעו בשלום הביתה.

אז איך הבית החכם דאג לביצוע התרחיש הזה? חיישנים יודעים לספר למערכת מה השעה. הם אפילו יודעים לספר מה מזג האויר בחוץ והאם כדאי להדליק מיזוג, חימום או שאפשר לדלג על שניהם. המערכת שוקלת את השעה ומזג האויר ומקבלת החלטה האם להפעיל את המזגן, היא גם יודעת לבקש מהתנור להפעיל ולכבות את עצמו בשעות הרלוונטיות. חיישני מצלמה יודעים לצלם את פני הילדים ומערכת האבטחה בדלת יודעת לזהות תווי פנים מוכרים, ולפתוח עבורם את הדלת. הכלב הרובוטי גם הוא משתמש בחיישנים לזהות את קול פתיחת הדלת, את הילדים, ויודע לשלוח מסרונים, למי ומתי. הוא מכיר את סדר היום של הילדים ולכן יכול להשתמש ביכולות שלו, שאינן כלביות בעליל, להזכיר להם להכין שיעורים, לדוגמה.

לאחר שהבנו מה זה בית חכם, בואו נסקור גם את המגמות המתפתחות בתחום של בתים חכמים, שצפויות לתפוס נתח משמעותי יותר בשנת 2024.

רב שימושיות: כלב רובוטי עם מגוון יכולות

בבתים רבים יש חיית מחמד אהובה שיודעת להקנות תחושת בטחון ואף לסייע לבעליהן, אבל רובוטי מחמד לוקחים את הנושא עוד צעד אחד קדימה.

כמו חיות מחמד, הן יודעות, באמצעות חיישנים, להכיר את בעליהם, לקשקש בזנב, להשמיע קולות ואפילו לשחק איתם. אבל בזכות החיישנים והתכונות הרבות הנדרשות לביצוע כל הפעולות הללו, זה היה רק עניין של זמן עד שחיות המחמד האלקטרוניות הללו ידעו לתת עוד הרבה יותר מזה. הן מתקשרות דרך האינטרנט ולכן יכולות לשלוח מסרונים, תמונות וקול לאנשים מרוחקים. זה יכול להיות להורים שעובדים או לילדים.

יש חיות מחמד אלקטרוניות שיודעות, לדוגמה, לזהות נפילה של קשישים ולקרוא לעזרה כשנחוץ, לוודא שהתנור לא דלוק בזמן לא רגיל, שאין עשן בדירה, ושהבעלים שלהם אינו משמיע קולות מצוקה. הן יודעות להזכיר דברים שאולי נשכחו ואפילו לבדוק את מידת הפעילות הגופנית ולהזכיר לבעלים שהגיע השעה לקום מהכיסא ולעשות סיבוב בבית או 10 דקות של כושר.

לא רק חיות המחמד האלקטרוניות הן רב שימושיות. יש גם רהיטים שיכולים לשנות את הייעוד שלהם.  שולחן שיודע גם להפוך לטלוויזיה, להציג לוחות משחקים שונים ומאפשר לגלוש ולתקשר ברשתות החברתיות וגם לספק תאורה לסלון – גם זה קיים היום. מכשיר אחד שמאפשר לבצע משימות רבות ושונות, ומאפשר ניצול יעיל יותר של המרחב בבית. מכשירים כאלו  יודעים היום לעשות דברים שבעבר לא היו קיימים כלל.

בינה מלאכותית להגדרת תרחישים

ברב הבתים החכמים ישנה אפשרות להגדיר תרחישים. אם נסתכל על תרחיש של “לחזור הביתה אחרי יום עבודה ארוך” – הוא יכול לכלול מערכות שונות: הדלקת האור, המזגן והדוד החשמלי, העלאה של התריס החשמלי והפעלה של מערכת השמע עם פליי ליסט מועדף. בואו נקרא לתרחיש כזה תרחיש התחלתי. מערכות לומדות יודעות לזהות דפוסים, גם כאשר הם לא הוגדרו כחלק מהתרחיש הראשוני. לדוגמה: איזו תאורה להדליק? השמש שוקעת בשעות משתנות לאורך השנה אז האם תמיד צריך להדליק את האור בחמש? אין תשובה חד משמעית לשאלה הזו.

 המערכת לומדת את הדיירים, בעצמה, ובעתיד תוכל להתאים את התרחיש הראשוני בהתאם להעדפות של הדיירים – היא למשל, תדליק את האור רק כאשר האור מהחוץ נחלש לרמה שבה הדייר מעדיף להדליק את האור בבית. תרחיש מורכב יותר ידע להתממשק למערכות נוספות – אולי להתממשק למערכת הרכב החשמלי ולפתוח את דלת החניה, כי המערכת זיהתה דפוס חוזר כשהרכב מתקרב לבית.

מערכות חכמות לחיסכון ושמירה

מערכות חכמות יכולות לחסוך לא מעט כסף בביצוע מטלות בבית וגם להעלות את רמת הבטיחות בשימוש במכשור – הן יודעות לכבות מכשירים כאשר הם אינם בשימוש, לסגור את התריסים כאשר סופה מתקרבת, לנטר את איכות האויר בבית ולהתריע כאשר ישנה בעיה, לזהות פריצה, לתזכר כשהפח עולה על גדותיו ולכבות את הכירה כאשר הסיר גולש. הן יודעות לטהר אזורים מחיידקים עם אור אולטרה סגול, ולהתחבר לקולטנים סולריים שיודעים לנצל את אנרגיית השמש ולתעל אותה לשימוש ביתי במקום החשמל המזהם שמגיע מחברת החשמל.

מערכות לזיהוי קולי – כבר לא חייבים ללחוץ על כפתור

כבר דיברנו על דלתות שיודעות לזהות לבד תווי פנים או טביעות אצבע ומייתרות את השימוש במפתחות, אבל אמצעי הקלט החדשים מתקדמים וכוללים לא מעט אמצעים חדשניים – שלטי טלוויזיה שמתפקדים גם כעכברי מחשב באוויר, תנועות וזיהוי קולי. בארץ, אמנם, מרבית המערכות שכבר פועלות באמצעות זיהוי קולי עדיין מעדיפות שתדברו באנגלית, אבל הסיכוי שהפעם גם יבינו אתכם הוא גבוה, בניגוד למציאות של שנה או שנתיים קודם לכן. בזכות שימוש באלגוריתמים של בינה מלאכותית, היום מזהי השפה יודעים לזהות מגוון רחב של אינטונציות ומבטאים וחלקן אפילו מזהות עברית. אז מה זה אומר? זה אומר שהיום אפשר לפתוח את המזגן, מערכת השמע או האור פשוט כי אומרים לבית לעשות זאת.

מה נדרש בשביל לקבל יכולות של בית חכם?

על מנת שבית חכם יעבוד, יש צורך בהקמת המערכת המרכזית שיודעת לתאם בין המכשירים השונים, ללמוד דפוסים והעדפות של הדיירים, ולתאם תרחיש מורכב בהתאם למידע המגיע אליה מהחיישנים השונים. במילים אחרות הבסיס הראשוני הוא התקנת המערכת המרכזית, החיישנים הרלוונטיים והחלפת המכשור החשמלי בכזה שיודע לתקשר עם המערכת המרכזית.

חלק גדול מהתקשורת בין רכיבי המערכת השונים ובינן לבין הדיירים מתבצע באמצעות האינטרנט, ולכן חשוב גם לדאוג לתשתית של אינטרנט מהיר. כדאי לבדוק חבילות סיבים אופטיים שיאפשרו לכל המערכת לפעול באופן חלק ולתת פתרון מהיר.

קרדיט תמונה Shutterstock

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x