תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

“אושר פשוט: הדברים הקטנים שיכולים להביא אושר לילדים בזמן מלחמה” 

המציאות הביטחונית איתה מדינת ישראל מתמודדת היא מציאות קשה מנשוא שכן, מרגע הקמתה מדינת היהודית התמודדה עם לחץ בלתי פוסק מצד שכנותיה המעוניינות בהשבתה מוחלטת שלה, ונראה כי אותן שכנות אינן חודלות מלקוות לכך שמדינת העם היהודי תפסיק להתקיים. אותם לחצים ואותה מציאות קשה לעיכול הגיעו לשיא ב-7 באוקטובר, כאשר פרצה מלחמת “חרבות ברזל”, מלחמה שהחלה בעקבות טבח אכזרי מאין כל שיעור וחסר תקדים אותו ביצע ארגון הטרור “חמאס” ביישובי עוטף עזה. לצד תחושת האחדות בעם בצל ההתמודדות עם הטרגדיה הנוראית שפקדה אותנו, קיימים הרבה מאוד ילדים שנאלצים להתמודד עם מציאות איתה ילדים צעירים לא אמורים להתמודד מלכתחילה. אז איך אפשר להקל על התחושות בצל המלחמה הזו, מה עליכם לדעת בתור הורים לילדים ומהם הדברים הקטנים שיכולים להביא אושר לילדים בזמן מלחמה? בכתבה זו, צוות המומחים שלנו החליט לרכז עבורכם כל מה שעליכם לדעת באשר להתמודדות עם מצבי לחץ בקרב ילדים בצל המלחמה וכל הסובב סביב נושא זה. 

לפני הכל, חשוב להבין עם מה הילדים מתמודדים

לפני שאתם מחפשים להבין איך להפסיק לכעוס או איך להיות שמחים יותר עבור הילדים שלכם, הרי שקודם לכן עליכם להבין בדיוק עם אילו קשיים ילדים הגדלים בצל המציאות הביטחונית של מדינת ישראל מתמודדים. ובכן, ילדים הגדלים במדינת ישראל ובפרט אלו שגדלים ביישובי העוטף התמודדו עוד לפני המלחמה האחרונה עם הרבה מאוד טראומה, סטרס ולחץ נפשי שכן, ילדים אשר גדלים בצל איומי טילים בלתי פוסקים חשופים לצלילי פיצוצים וכן גם לאזעקות תדירות. הדבר עלול להוביל לסימפטומים של חרדה, טראומה, וקשיי שינה, בעוד כי מציאות שכזו עשויה לפתח אצל ילדים מסוימים גם תסמינים של פוסט טראומה. נוסף על כך, אותם אפקטים נפשיים עלולים להתעצם בצל שגרת חינוך שאינה יציבה שכן, בתי ספר בעוטף נאלצים להיסגר מעת לעת, בייחוד בצל מלחמות, כמו זו שאנו חווים בימים אלו. כאשר ילדים אינם נמצאים תחת שגרה יציבה, ההתמודדות עם אותן תלאות נפשיות עשויה להיות קשה פי כמה. 

איך אפשר להקל על ההתמודדות עם המציאות הזו?

בתור הורים, סביר להניח כי תמיד תרצו לספק לילדים שלכם את הטוב ביותר שמגיע לכם. כאשר מדובר על התמודדות עם אותן מצוקות נפשיות שהמציאות הביטחונית בישראל גובה מהילדים שלכם, בוודאי אתם תוהים כיצד תוכלו להקל בתור ההורים:

• תקשורת – כאשר אתם תוהים איך להפסיק לכעוס או איך להיות שמחים יותר עבור הילדים שלכם בצל המציאות הביטחונית איתה כולנו מתמודדים, חשוב לציין כי המפתח בראש ובראשונה הוא לשמור על תקשורת אופטימלית. על כן, בתור הורים, עליכם לעודד את הילדים שלכם לתקשר איתכם בצורה פתוחה וכנה, לשתף אתכם בתחושות שלכם ולהרגיש בנוח לפרוק את שעל ליבם, זאת מאחר והדבר יכול ליצור עבורם מעין מרחב מוגן שבו יוכלו להרגיש בנוח לפרוק, לשתף ולהביע את רגשותיהם. כמו כן, חשוב מאוד שתקשיבו, תכילו ותעודדו המשך של תקשורת שכזו, גם במקרים בהם אין לכם תשובות או מענה לספק.

• נסו לשמור על שגרה ככל הניתן – מציאות של מלחמה היא לא דבר קל בכלל. אם בצל המציאות הביטחונית של תושבי הדרום היה קשה לשמור על שגרה תקינה מאחר והיו מטחי טילים באופן תדיר יחסית, הרי שכעת, בצל מלחמה אינטנסיבית, קשה לשמור על שגרה יציבה פי כמה – בייחוד בעת בה בתי הספר סגורים. אמנם, חשוב מאוד לשמור על שגרה ככל הניתן בכל זאת, מאחר והדבר יכול לאפשר לילדים שלכם להסיח את דעתם מהמצב הנתון וכן גם לספק לכם הנאה בתור ההורים. נסו להוסיף פעילויות חדשות ומשותפות לכם ולילדים לסדר היום, לסגל הרגלים חדשים ולאחר מכן לשמור עליהם בתור רוטינה קבועה – הדבר מהווה הסחת דעת מושלמת.

• שקלו להשיג עזרה מקצועית – קבלת עזרה מקצועית היא אינה בושה, להיפך – מדובר על אפשרות התמודדות יעילה למדי, בייחוד בצל המציאות איתה אנו מתמודדים בשנת 2023. על כן, מומלץ מאוד לשקול להגיע למקומות בהם תוכלו להעשיר את עצמכם בידע, לרכוש כלים חדשים ולפתח את עצמכם, מקומות כמו בצפר לאושר

קרדיט לתמונה Freepik

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x