תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

אזרחות אוסטרית: היתרון של להיות אזרח אוסטריה

בעידן הגלובלי של ימינו ישראלים רבים פועלים בכדי להוציא אזרחות של מדינה נוספת על ישראל, שכן, להוצאת אזרחות נוספת ישנם יתרונות רבים. אחת מהמדינות החזקות באירופה ואף בעולם כולו היא אוסטריה שאזרחיה נהנים מיתרונות רבים. במאמר זה נסקור איזה ישראלים זכאים לאזרחות אוסטרית , מה היתרונות מהם נהנים אזרחי אוסטריה ואיך ניתן לפעול למימוש הזכאות.

יתרונותיה של האזרחות האוסטרית

אזרחיה של אוסטריה נהנים מהטבות רבות, ביניהן:

  1. לימודים באירופה: מכיוון שאוסטריה נמנית על מדינות האיחוד האירופי, אזרחיה יכולים ללמוד באוסטריה וברחבי מדינות האיחוד האירופי ללא דרישה להוצאת ויזת סטודנט. בנוסף, אזרחי אוסטריה עשויים להיות זכאים למלגות לימודים באוסטריה או ברחבי האיחוד האירופי.
  2. פטור מוויזה: בעליו של הדרכון האוסטרי יכולים להיכנס למדינות רבות ללא צורך בוויזה, ביניהן ארה”ב.
  3. כניסה למדינות האסורות לישראלים: ישנן מדינות האוסרות את כניסת לאזרחי ישראל, אך לא אוסרות את כניסתן לאזרחי אוסטריה. החזקה בדרכון אוסטרי תאפשר את הכניסה למדינות אלו.
  4. אפשרויות תעסוקה: אזרחי אוסטריה מלבד זכאותם הברורה לעבודה באוסטריה, יכולים לעבוד גם במדינות האיחוד האירופי ללא צורך בוויזת עבודה.
  5. אפשרויות כלכליות חדשות: אזרחי אוסטריה יכולים להקים עסקים באוסטריה או ברחבי האיחוד האירופי מתוקף אזרחותם. בנוסף, ניתן לקנות נכסי נדל”ן ולקחת הלוואות ומשכנתאות ביתר קלות באוסטריה או ברחבי האיחוד האירופי.
  6. ביקור באירופה: מכיוון שאוסטריה נמנית על מדינות האיחוד האירופי, אזרחי אוסטריה יכולים להיכנס ביתר קלות למדינות החברות באיחוד.

מי זכאי לאזרחות אוסטרית?

החל מחודש ספטמבר בשנת 2020, הפכו ישראלים רבים לבעלי זכאות לקבלת אזרחות אוסטרית בעקבות רפורמה משמעותית שחלה בחוק האזרחות האוסטרית שכוונה לנרדפי השואה וצאצאיה.

הרפורמה קבעה כי מי שהיה אזרח אוסטריה או תושב שלה בין השנים 1945-1933 ונמלט ממנה על רקע רדיפת השלטון הנאצי עד לתאריך 15.5.1955 – זכאי הוא וצאצאיו להנפיק אזרחות אוסטרית.

חשוב להדגיש כי זכאות זו קיימת אף אם להורים עצמם אין אזרחות אוסטרית. בנוסף יש להדגיש כי זכאות זו קיימת גם למי שהשתייכו לאחת ממדינות האימפריה האוסטרו-הונגרית כגון צ’כיה, הונגריה וסלובקיה.

 איך מוציאים אזרחות אוסטרית?

המעוניינים בהוצאת אזרחות אוסטרית מתוקף הרפורמה בחוק האזרחות האוסטרית נדרשים לעבור את השלבים הבאים:

  1. הוכחת זכאות: כנראה שמדובר בשלב החשוב ביותר. בשלב זה יש לאסוף מסמכים המוכיחים את היותו של מגיש הבקשה אזרח או תושב של מדינת אוסטריה או מדינות האימפריה האוסטרו-הונגרית (או צאצא של אדם כזה) וכי הוא עזב אותה על רקע רדיפת השלטון הנאצי עד לשנת 1955.  

לשם כך יש לאסוף כל מסמך רשמי העשוי לתמוך בטענה כי מגיש הבקשה הוא אכן צאצא של אדם שכזה. מסמכים אלו יכולים להיות מסמכים כגון תעודות לידה, תעודות שינוי שם, תעודות נישואין וגירושין ותעודת כניסה למדינה זרה לפני שנת 1955.

באיסוף המסמכים ניתן להיעזר בארכיונים שונים כגון ארכיון יד ושם, הארכיון האוסטרי הכללי ועוד.

  • הגשת הבקשה לאזרחות אוסטרית: לאחר עבודת המחקר וההצטיידות במסמכים הרלוונטיים יש להגיש את הבקשה לאזרחות אוסטרית ולמלא טופס לבקשת התאזרחות.

לשם ההליך עצמו ניתן להיעזר באתר שגרירות אוסטריה באמצעות מילוי שאלון מקוון ובירור בדבר פרטים ומסמכים נדרשים נוספים.

לאחר הכנת כל המסמכים ומילוי בקשת ההתאזרחות יש לקבוע תור בשגרירות אוסטריה ולהכין מסמכים נוספים דוגמת תמונות פספורט, תעודת יושר קונסולרית ודרכון סרוק.  

האם צריך לוותר על האזרחות הישראלית?

ברוב המכריע של המקרים, אדם אשר מנפיק אזרחות אוסטרית על רקע היותו נרדף השלטון הנאצי או צאצא לאדם כזה, לא יידרש לוותר על אזרחותו הישראלית ויוכל להמשיך ולהחזיק בה במקביל לאזרחותו האוסטרית.

קרדיט לתמונה Freepik

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x