תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

בעיות אספקה ומלאים בעולם הרכב – פנינו לאן

האם שוק הרכב המקומי (והעולמי) חוזר אט אט לרמות ההיצע שהכרנו?

עולם הרכב מתקשה להתאושש ולהתייצב נוכח “תופעות הלוואי” של מגפת הקורונה, פגעי אקלים ותהליכים גיאופוליטיים

בעיות אספקה ומלאי בעולם הרכב הישראלי והעולמי חוללו משבר מתמשך ואילצו את כל תעשייות הרכב, על היצרנים, שרשראות האספקה, מובילים ימיים ויבשתיים, יבואנים וסוכנים, להתרגל ל”סדר העולמי החדש” בתחום הרכב.

מעבר ממצב של שוק רכב רווי, היצע מכוניות חדשות ללא הגבלה כמעט, בעיקר על הדגמים הפופולריים.

ולאחר טלטלות שעדיין לא שקטו, הגענו למצב בו בעיות אספקה ומלאי בעולם הרכב מכתיבות כללי משחק חדשים נוכח מחסור עקבי של דגמי הרכב הפופולריים.

כיום שם המשחק הוא להצליח לאתר ולהשיג רכב חדש זמין לרכישה ללא קשר לתנאי הרכישה ו/או המחיר, שמקבלים חשיבות משנית אם בכלל.

בעיות אספקה מלאים בציי רכב

חברות הייטק וארגונים אשר מספקים לעובדים רכב בחלק מסל ההטבות לעובד נתקלים בקשיים רבים, לא רק שמבחר כלי הרכב הצטמצם משמעותית גם תקופת האספקה ארוכה יותר, יכולת משא ומתן מול חברות ההשכרה והליסינג נשחקה והמחיר הליסינג עלה בהתאם.

המצב החדש שנוצר בו רמת ההיצע כה נמוכה והביקוש לדגמים הפופולריים עולה מידי יום, בולט היתרון של גופים מסחריים, חברות וארגונים בעלי ציי רכב המסתמכים על ניהול מקצועי של צי הרכב על ידי קצין בטיחות בתעבורה שהינו בעל גישה ישירה לחברות הליסינג הגדולות ועל פי רוב.

בנוסף לכך שוק הליסינג המונה מאות אלפי כלי רכב שבימים שבשגרה מוחלפים לאחר 3 שנות שימוש ע”י חברת הליסינג, ומוצעים למכירה בשוק הרכב הפרטי, בתקופה זו אנו עדים להארכת עסקאות ליסינג (מעבר ל-3 שנים) והשארת הרכבים אצל חברות הליסינג וההשכרה.

ועדיין ואין אופק ממשי לצוואר הבקבוק שנוצר, לפחות לא בשנת 2022-2023 תקוות גדולות לשנת 2024.

האם חברות הייטק וארגונים יוותרו על רכבי הליסינג וההשכרה כהטבה לעובדים בעקבות המשבר? כיוון שרכב חברה בדרך כלל הינו הטבה לעובד, אשר מקבל את כל השירותים הנלווים שהוא זקוק להם בתחום הרכב, במיוחד בתקופה בה קיים קושי באספקת הרכבים, נראה כי שירותי קצין בטיחות בתעבורה בחברות הייטק וארגונים הינו יתרון משמעותי לחברה, ולכן ההפך הוא הנכון, כיוון שהיתרון ברכב חברה נהיה משמעותי יותר, חברות הייטק וארגונים ישאפו לספק לעובדים רכב ובכך אולי לשפר את הסיכויים שעובד יבחר לעבוד בחברה שמספקת רכב חברה על פני חברה אחרת.

מה הוביל למשבר בעיות אספקה ומלאי בעולם הרכב

עולם הרכב שהפך בעשורים האחרונים לתעשייה גלובלית מושפע גם מתנודות השוק המקומיות וגם מתהליכים עולמיים שהשפעתם יכולה להיות עקיפה אך מכרעת על רמות ההיצע.

יש המגדירים את המשבר בתעשיית הרכב כמשבר כה חמור עד שהוא משתווה למשבר שפקד את משק הנפט בשנות ה-70.

אולם יש לזכור כי המשבר שגורם לבעיות אספקה ומלאי בעולם הרכב מתחולל גם בצל השבר בתהליכי הגלובליזציה וחזרה הדרגתית לקיטוב ולמתחים בין מעצמתיים המערערים עוד יותר את יציבות התעשיות הגלובליות שאליהן משתייכת תעשיית הרכב.

טלטלת הקורונה וההשפעה הישירה של תעשיית הצ’יפים על עולם הרכב

תהליכי הגלובליזציה הובילו לכך כי תעשיית השבבים, הצ’יפים העולמית המשמעותית כל כך לייצור רכבים חדשים רוכזה במספר מרכזי ייצור בודדים.

תעשיית השבבים נעצרה והתפתח מחסור כלל עולמי בצ’יפים בכל תעשיית האלקטרוניקה בכלל בתעשיית הצ’יפים בפרט.

בתעשיית הרכב משתמשים בצ’יפים “פשוטים” וזולים יותר מאשר צ’יפים המשמשים לתחומי יצור אחרים בתחום האלקטרוניקה (מחשבים, סוללור, TV, וכו’) ולכן כאשר תעשיית השבבים חוזרת אט לפעילות היא מעדיפה להתרכז תחילה בייצור צ’יפים מורכבים ויקרים יותר.

מצב זה מעכב את תהליך ההתאוששות של תעשיית הרכב ואפילו בולם אותה.

בנוסף לקורונה תופעות אקלימיות קיצוניות הביא לפגיעה נוספת בחלק מיצרני הצ’יפים הבודדים המספקים את השבבים לתעשיית הרכב.

מפעל יפני המספק כ-⅓ מתצרוכת השבבים של עולם הרכב “זכה” לפגיעה קשה של תופעות אקלימיות קיצוניות שגרמו להצפה ושרפה שהכבידו עוד יותר על תהליך חזרה ליצור סדיר של יצרניות הרכב הגדולות.

משבר הקורונה והופעתה על מפת העולם גרמה תחילה להשבתה של פסי ייצור בתחום תעשיית הרכב ולאחר מכן אף לסגירה ממשית של פסי ייצור.

השפעת ה”פקקים” בנתיבי ההובלה והסחר הימי והאווירי על עולם הרכב

“תופעת לוואי” נוספת של הקורונה היא שיבושים מרחיקי לכת ולעיתים אף עצירה מוחלטת של ערוצי ההובלה הימית היבשתית והאווירית המשמשות הן להעברת חלקים בין אתרי ייצור ואת כלי הרכב החדשים מאתרי יצור אל שווקי הרכב המקומיים בכל ארץ.

שיבושים בהעברת חלקים בין אתרי ייצור גם הם  גרמו לעיתים להשבתה ואף לסגירת פסי ייצור.

לצורך צמצום עלויות תעשיית הרכב בחרה לפעול תחת מדיניות של אספקת חלקים מיידית מותאמת ללוח זמני הייצור ללא העלויות הכרוכות בהחזקת מלאי.

מצב זה הוביל לתגובת שרשרת הרסנית שלמעשה שיתקה בחלקים נרחבים את תעשיית הרכב.

יציאה מהירה מהמשבר וחזרה לרמת ביקוש לרכב חדש מול התאוששות איטית של תעשיית הרכב

תהליך החזרה לצמיחה של המשק הישראלי וחזרה לפעילות יצרנית היה מהיר יחסית ויחד איתו חזרו במהירות הביקושים לרכישת רכב חדש הן בשוק הפרטי והן בעולם הליסינג.

כולם “התעוררו מתרדמת הקורונה” והביקושים לרכב חדש נסקו בלי שום יחס לכושר האספקה של יצרניות הרכב הפופולריות.

ויחד עם זאת לא נראה כי בעתיד הקרוב יצרניות הרכב יסגרו את הפער בין הביקוש להיצע, גם אין אופק לצמצום משמעותי של הביקוש.

שוק הרכב צפוי לסבול ממחסור ברכבים בשנים הקרובות, זה כמעט עובדה מוגמרת, השאלה העיקרית היא איך הנהגים ינהגו, האם הנהגים ינהגו בסבלנות וייוותרו על רכבים חדשים וייסעו ברכבים ישנים או שהביקוש יגבר (אף יותר מהיום) ומחירי הרכבים יעלה.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x