תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

האוניברסיטה הקוסמית מסבירה: “אשר יגורתי בא לי” – איך נמנעים מלהפוך את הפחד למציאות

אשר יגורתי בא לי – פחדים נוטים להגשים את עצמם. למה זה קורה? איך אפשר לעצור את זה? ואיך למגנט את המציאות שאנחנו רוצים לקיים? כל זאת ועוד, במאמר של האוניברסיטה הקוסמית

מכירים את המשפט “אשר יגורתי בא לי”? במקור הוא מגיע מן התנ״ך.

המילה יגורתי = פחד, חשש, יראה.

הפירוש של “אשר יגורתי בא לי” הוא – הדבר שהכי חששתי ופחדתי ממנו, הוא זה שהתגשם.

בסיפור התנכי, מי שאמר “אשר יגורתי בא לי” היה איוב – דמות מקראית, טרגית, שהיטלטלה במאבק האיתנים המתמיד, המתואר לא פעם בכתובים, שבין טוב ורע, שכר ועונש והפחד האנושי הקיומי מפני כאב ואסון.

בסיפורו של איוב, הפחדים האוניברסליים הגדולים ביותר, המעסיקים את הנפש האנושית, התגשמו והוא איבד את בריאותו, משפחתו ונכסיו.

יש אנשים שיגידו, טוב נו, היה לו מזל רע.

יש שיגידו – זה היה הגורל שלו, זה היה בלתי נמנע.

יש שיגידו, העולם אכזרי, אקראי, לא הוגן – צדיק ורע לו, רשע וטוב לו.

האוניברסיטה הקוסמית מציעה גישה אחרת.

גישת האוניברסיטה הקוסמית – פחד הוא כוח, שנתון בידי האדם

לגישת האוניברסיטה הקוסמית, הפחדים שלנו מורכבים מאוסף של מסקנות שנוצרו כתוצאה מאירועי העבר. אלו יכולים להיות אירועים שחווינו וגרמו כאב, סבל וקושי, או אירועים שקרו לאחרים סביבנו ונחשפנו אליהם. חוויות אלו יצרו בנו תבניות ותפיסות לגבי העולם. וגם – מסקנות על איך להישמר כדי שאותה חוויה לא תקרה לנו שוב.

לדוגמה, אדם שחווה נטישה של אדם קרוב בחייו, או שראה את הקרובים אליו ננטשים, הבין כי נטישה זה כואב. וכי על מנת להישמר מהכאב, עליו לקיים מנגנונים שיגנו עליו. מנגנונים אלו יכולים להיות למשל:

  • להימנע ממערכות יחסים קרובות ואינטימיות כדי לא להיקשר ולהיות תלוי באחרים.
  • לא לסמוך על אנשים, תמיד להיות דרוך ומוכן לרגע בו הם יפנו את הגב.
  • לעסוק באופן מתמיד בריצוי ופיוס של הסובבים אותו כדי שלא יינטשו אותו.
  • כשמשהו מאיים על המשך הקשר – להקדים ולעזוב לפני שהצד השני יעשה זאת.

בכך פעמים רבות אנחנו הופכים להיות הפחדים שלנו. אותו אדם החש פגיעות ומפחד מנטישה, יהפוך להיות זה הנוטש את האחר. לחלופין הוא “יינטוש” את עצמו שוב ושוב, בכך שיזניח את עצמו ואת הרצון שלו, או את הכמיהה לקשר ולקרבה.

גישת האוניברסיטה הקוסמית – פחד הוא כוח, שנתון בידי האדם (תמונה: pexels)

מה שנמקד בו את תשומת ליבנו, מחשבותינו ורצוננו, הוא מה שיגדל ויתרחב בחיינו.

לפחד אשר לא מקבל מענה, יש נטייה לקנן בתוכנו כרעש רקע בלתי פוסק, המלווה במתח ולחץ נפשי. הפחד מייצר בעיניי רוחנו שוב ושוב דמיונות, וממחיז סיפורים של אותם הדברים שאנחנו יראים מפניהם. אדם המניח לפחד לנהל את חייו ואת מחשבותיו, משחזר את אותם דימויים לא רצויים בדמיונו כמו בתקליט שבור, עד להגשמה שלהם. האדם יאמין לפחד, יחפש עוד ועוד הצדקות שיאוששו את החששות שלו, וכמובן שבסופו של דבר גם ימצא. ואז הוא יגיד – אמרתי לכם! מבלי לשים לב שמי שיצר את הסיטואציה הוא הפחד, ודבקותו בו.

חשיבה חיובית – האם זה מספיק?

ישנן אסכולות רוחניות הטוענות שכדי להימנע מהשלילי והבלתי רצוי, יש להתמקד בחשיבה חיובית. זאת גישה הנשענת על אותה ההבנה כי מה שאנחנו מפנים אליו את תשומת הלב, הוא שיגדל ויתעצם ולכן, הדרך להישמר מאירועים שליליים היא לעודד דיבור חיובי, מעשים חיוביים ומחשבות חיוביות, שהינם בכיוון הנכון והרצוי. האוניברסיטה הקוסמית תומכת בגישה זו, אך מוסיפה סייג חשוב.

כאשר אנחנו בתהליך של יצירה של מציאות מיטבית, נפגוש בדרך גם התנגדויות, פנימיות או חיצוניות, ואף פחדים וחששות. האדם שמתאמץ לשמור על “חשיבה חיובית” עלול להיבהל מכל אותם הקולות, ומתוך כך להדחיק ולרסן אותם ולבחור להפנות אליהם את הגב. האוניברסיטה הקוסמית ממליצה לשים לב לכך. חשוב להבדיל מתי אנחנו באמת שומרים על כוונה, דיבור ומחשבה חיובית, ואילו מתי ההתמקדות בחיובי היא בריחה, הדחקה והימנעות מהתמודדות. לא מומלץ להימנע ולהדוף רצונות, מחשבות ופחדים “שליליים” המבקשים מענה ופתרון. חשוב להתבונן עליהם כאל חלק מהמכלול שמרכיב אותנו, ולתת להם מענה. בדומה לתהליך של חשבון נפש.

לדוגמה, אדם שמאוד רוצה להיות בזוגיות. הוא מודע ליכולת של המחשבות והמעשים שלו לקדם אותו לכך. לכן, הוא ממלא את חייו במחשבות חיוביות על כך שבעוד רגע הוא יפגוש את אהבת חייו. הוא גם פועל ויוצר מעשים שמקדמים אותו לשם; נרשם לאתר היכרויות, יוצא לדייטים, הולך לאירועים כדי לפגוש אנשים, ועוד. אולם, כל אותו הזמן יש קול פנימי שמקנן בו, המבטא חשש מאינטימיות, הירתעות מהזולת או היעדר אהבה עצמית. אותו אדם, שמתמקד ב”חשיבה חיובית” עלול להדוף את הקולות האלו, מתוך מחשבה שהם אינם תומכים את הרצון שלו למגנט את הזוגיות שהוא רוצה. אולם ההתעמתות עם אותם המחשבות, הפחדים והחששות, היא חלק מהותי מהדרך אל מערכת היחסים שהוא מעוניין בה. החלקים בתוך הנפש שלו שמרגישים לא ראויים לאהבה, או חוששים מאינטימיות, לא ייעלמו רק משום שהוא אינו מוכן להכיר בהם. הם יישארו בתוכו, בלתי פתורים, ויאפילו על הניסיונות שלו ליצור את המציאות שהוא מבקש.

בנוסף, ייתכן שאם יסכים לבטא ולבחון את הקולות האלו, ויהיה בהקשבה אליהם, הוא יגלה שהרצון בזוגיות אינו הרצון האותנטי שלו. הוא עשוי לגלות שהחיפוש אחר זוגיות נבע מהתניה סביבתית, חברתית או עצמית, שמבלבלת זוגיות עם תחושה של שלמות, שייכות ואושר. ואילו עמוק בתוכו הוא בכלל רוצה בתקופה הזאת להיות לבד, ולבסס את הקירבה וההיכרות העמוקה עם עצמו. הרצון להיות לבד, באופן בלתי מודע, מציף את הפחדים ובולם את המאמצים והניסיונות שלו.

אם כן, על פי האוניברסיטה הקוסמית, היכולת לשמור על חשיבה חיובית היא מהותית לצורך יצירת המציאות שאנחנו מבקשים. אולם, חשוב להיות קשובים לפחדים, לחששות ולקולות הבלתי תומכים, להבין מה המקור שלהם, ולתת להם מענה.

איך עושים זאת? איך מתמודדים עם פחדים? ואיך ממגנטים את המציאות האופטימלית שאנחנו רוצים לממש ולהגשים?

תרגיל להתמודדות עם פחד מאת האוניברסיטה הקוסמית (תמונה: pexels)

תרגיל להתמודדות עם פחד מאת האוניברסיטה הקוסמית

שלב ראשון בהתמודדות עם פחד: מה הסיפור שהפחד מספר לי?

שבו במקום שקט ונינוח. עצמו עיניים והתמקדו בפחד מסוים שיש לכם. עברו דרך התרחישים שהוא מציף בעיניי רוחכם. בקשו ממנו להציף את התרחיש הכי גרוע שאתם מסוגלים לדמיין. כעת התבוננו – מה החוויה הזאת גורם לכם להרגיש? ומה קורה אחרי שהחוויה מסתיימת, מה התוצרים של אותו התרחיש?

תרגיל זה, מאת האוניברסיטה הקוסמית, יסייע לכם לראות כי לרוב הפחד יותר קטן ממה שחשבתם – ולסגל פרופורציה.

שלב שני בהתמודדות עם פחד: שינוי גישה

אם עברתם את השלב הראשון (ונשארתם בחיים), ודאי הבחנתם כי הפחד הוא בסך התרעה על אפשרות לחוות תרחיש שבו אינכם מיומנים. פוטנציאל שיקרה דבר שיעורר בנו אי נוחות, מכיוון שאנחנו לא יודעים כיצד להתמודד איתו, או חשים שאיננו מסוגלים.

התבוננו על הפחד כאל הזדמנות להתרחב, להתמודד, לגדול, להעצים את תחושת המסוגלות שלכם.

ראו את הפחד כהזדמנות לבסס תחושת מיומנות, ביטחון ומסוגלות במקום חדש ולא מוכר, ובכך לעלות למדרגה חדשה.

(אתם עלולים לגלות בשלב הזה ש”את אשר יגורתי – דווקא מה זה בא לי”…)

שלב שלישי בהתמודדות עם פחד: מי אהיה בלעדיו?

כאשר סיימתם את השלבים הראשונים בהתמודדות עם הפחד והפענוח שלו, עברו בדמיונכם לתרחיש הבא – דמיינו את הפחד מתפוגג כליל ונעלם מחייכם.

איך החיים שלכם מרגישים ללא הפחד? איך נראה היום-יום שלכם?

תנו לתרחיש הזה לצבוע בעיניי רוחכם את המשך חייכם. דמיינו אתכם עושים דברים שמעולם לא עשיתם, מתנסים בחוויות חדשות ובדברים שבהם אינכם מיומנים, וכל זאת בעודכם מלאי תקווה ותחושת מסוגלות, וללא קולו של הפחד היושב על הכתף ומכביד עליכם.

מרגיש נהדר, נכון?

אם אתם מסוגלים לדמיין את זה, אתם מסוגלים לעשות את זה.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x