תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

היום יותר מתמיד קל לגלות התאמה למח העצם

מחלות דם רבות – מלוקמיה ועד לאנמיה חרמשית, עשויות לפגום באופן ניכר באיכות החיים של האדם החולה. לעתים קרובות למדי, הן עשויות להוות סכנת חיים מיידית. אחד הטיפולים הנפוצים והיעילים ביותר למחלות אלו, הוא השתלת מח עצם או תאי גזע. הודות לטיפול זה, חולים רבים אשר במשך עידנים סבלו ממצבים שנחשבו לחשוכי מרפא, זכו לחייהם מחדש. בשנים האחרונות, חלו התפתחויות דרמטיות בטכנולוגיות הרפואיות המשמשות לתרומת מח עצם. כתוצאה מכך, ניתן כיום לאתר תורמים אידיאליים לחולים רבים מספור, בהיקפים ובמהירות שבעבר היו בלתי אפשריים. רוב האנשים הבריאים בגילאי 18 עד 44 יכולים להיות תורמי דם ותאי גזע פוטנציאליים. עבור אנשים מסוימים, מציאת התורם המתאים להשתלת מח עצם עשויה להיות הצלת חיים של ממש. כאן, נראה אילו חידושים קיימים בחקר מח עצם וכיצד הרפואה המודרנית מאפשרת לחבר תורמים לחולים טוב מאי פעם.

כיצד מתבצעת תרומת מח עצם?

 כדי שהשתלת מח עצם תצלח , חייבת לחול התאמה מדויקת בין התורם והמקבל שלא כמו התאמת סוגי דם, התאמת תאי גזע של מח עצם היא הרבה יותר מסובכת. כדי לבחון אם מח העצם אכן תואם, יש לבדוק איזה סוג של אנטיגן לויקוציטים אנושיים (HLA) נושאת הרקמה שלך. HLA הוא חלבון שנמצא ברוב התאים בגוף שלך – כולל אלה במערכת החיסונית שלך. ככל שההתאמה של ה-HLA קרובה יותר, כך הסיכוי שהשתלת מח עצם תצליח יותר טוב. החדשות הטובות הן שכיום אין כל צורך לבצע את התרומה כדי לבחון האם קיימת התאמה. השיפור הדרמטי בתהליכי בדיקות ה-DNA, מאפשר לבדוק את התאמתך עבור תרומת מח עצם תוך דקות ספורות. על ידי איסוף כמה תאים מפנים הלחי, באמצעות קיסם בדיקה פשוט, ניתן לנתח את מבנה ה-HLA ולבחון התאמה.

פיתוחים בחקר מח עצם הופכים את תהליך התרומה לפשוט מתמיד

הליך תרומת מח עצם דורש מספר בדיקות. בין אם התרומה נועדה עבור קרוב משפחה, או כתרומה כללית לבנק תאי הגזע, עלינו לעבור מספר שלבים.

  • הערכת בריאות יסודית
  • סקירת היסטוריה רפואית
  • בדיקת דם
  • מילוי טפסי הסכמה
  • פגישה עם רופאים על הסבר הליך התרומה

שאיבת תאי הגזע

לאחר כל בדיקות הרקע, תבוצע תרומת מח עצם בתהליך מתקדם מתמיד. בעבר, הדרך היחידה לעשות זאת הייתה על ידי איסוף מח העצם בתהליך כירורגי ארוך וכואב. התהליך כלל חדירה אל עצם הירך או האגן. כיום, אמנם, ניתן לאסוף תאי גזע מדם היקפי. בתהליך זה, מוזרקים לדם במשך מספר ימים חומרים המגרים את מח העצם שלך לייצר יותר תאי גזע ולשחרר אותם לזרם הדם שלך. לבסוף, נשאב הדם ותאי הגזע מבודדים. כך, ניתן כיום לתרום תאי גזע בתהליך מהיר, בטוח וקל מתמיד. זוהי הזדמנות חשובה מאין כמותה לקחת חלק בתהליך שוב ביותר ומציל חיים שנעשה נגיש יותר מאי פעם.

האם קיימות תופעות לוואי או סיכונים?

לאורך כל התהליך, שלומו של התורם מוצב בראש סדר העדיפויות של הצוות הרפואי. עם זאת, הליך רפואי אינו נטול תופעות לוואי. ההתאוששות עשויה לקחת זמן מה וייתכן מאוד שיחוו כאבים. עם זאת, גם אם תידרש קצירת מח עצם, לרוב תהליך ההחלמה לא ייקח יותר ממספר שבועות ורק אחוזים בודדים עשויים לסבול מכאבים בירך לזמן ארוך מזה. תופעות לוואי אחרות הן נדירות מאוד ובאופן כללי, מדובר באחד מההליכים הבטוחים ביותר. יותר ויותר אזרחים ישראלים פונים כיום לתרום ומעניקים לצוותים רפואיים בכל רחבי הארץ אפשרות להציל יותר חולים מתמיד

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x