תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

הליך פסילת צוואה במדינת ישראל שלב אחר שלב

התנגדות לצוואה ראשית מי יכול להגיש התנגדות?

הלכה פסוקה היא כי רק אדם אשר הינו בגדר מעוניין בדבר רשאי להגיש התנגדות לצוואה הליך זה מכונה על ידי רבים פסילת צוואה שכן מטרתו לפסול צוואה שהוגשה לביצוע לרשם לענייני ירושה . הפסיקה קובעת שאדם "מעוניין בדבר" הוא אותו אדם שיש לו עניין כלכלי ישיר ומובהק בתוצאות פסילת הצוואה אם תיפסל על ידי בית המשפט.

התנגדות לצוואה מה קובע החוק? סעיף 67 וסעיף 68 לחוק הירושה קובעים כך:

הוגשה בקשה לצו ירושה או לצו קיום, יודיע על כך הרשם לעניני ירושה ברבים ויקבע זמן מתאים שלא יפחת משבועיים להגשת התנגדויות; כל המעונין בדבר רשאי להגיש התנגדות לרשם לעניני ירושה תוך הזמן שנקבע וכל עוד לא ניתן הצו.

67א.     (א)        על אף האמור בסעיף 66(א), בקשה לצו ירושה או לצו קיום שהוגשה לרשם לעניני ירושה תועבר לבית המשפט בכל אחד מאלה:

(1)        הוגשה התנגדות לבקשה;

(2)        המדינה או מוסד ממוסדותיה הם צד לבקשה;

(3)        היועץ המשפטי לממשלה או בא-כוחו ראו לנכון ליזום הליך לענין הבקשה או להצטרף להליך;

(4)        האפוטרופוס הכללי מייצג בבקשה אדם שמונה לו אפוטרופוס, קטין או נעדר;

(5)        הצוואה נושא הבקשה היא צוואה בעל פה כמשמעותה בסעיף 23;

(6)        בצוואה נושא הבקשה קיים פגם או חסר כמשמעותו בסעיף 25;

(7)        על הירושה חלות הוראות הפרק השביעי;

(8)        הרשם לעניני ירושה ראה לנכון להעביר את הבקשה לבית המשפט.חד מצאצאיו של המנוח הינו יורש על פי דין והוא מתנגד לצוואה המנשלת אותו מחלקו בעזבון המנוח. יורש על פי דין הינו "מעוניין בדבר", שכן אם התנגדותו תתקבל, העיזבון יחולק גם לו.איסוף מידע:

השלב הראשון, אם כן בהליך התנגדות לצוואה, הוא איסוף כל המידע הדרוש על הצוואה, על הנפטר ועל הנכסים המעורבים. זה כולל עיון בצוואה, קביעת שווי העיזבון וזיהוי כל היורשים הפוטנציאליים.

התנגדות לצוואה איזה עילות קיימות בחוק ובפסיקה?

א.         היעדר כשרות קוגניטיבית לצוות

ב.         צוואה שנערכה בכפייה

ג.          העברת זכות הציווי לאדם אחר

ד.         עריכת צוואה בהשפעה בלתי הוגנת

ה.         צוואה פגומה

ו.          טעות סופר בצוואה

ז.          צוואה שאינה ברורה סתומה

ח.         צוואה בלתי מוסרית או לא חוקית הגשת ההתנגדות:

 לאחר זיהוי עילות ההתנגדות, השלב הבא הוא הגשת התנגדות לרשם לענייני ירושה. את ההתנגדות יש להגיש לרשם לענייני ירושה אשר על פי חוק יעביר את ההתנגדות לשיפוטו של בית המית לענייניני משפחה.

לאחר הגשת ההתנגדות יודיע הרשם לענייני ירושה  לכל הצדדים המעורבים בתיק, לרבות עורך הצוואה, היורשים וכל בעלי עניין.

כתב תשובה להתנגדות לצוואה  הזוכים על פי הצוואה מי מהצדדים המעוניינים או כל אדם שיש לו עניין בצוואה רשאי להגיב להתנגדות באמצעות הגשת תגובה לבית המשפט.

לאחר העברת התיק לבית המשפט לענייני משפחה יקיים בית המשפט קדם משפט ראשון שבו ייעשה ניסיון לגישור בין הצדדים ולהבנת המחלוקת העיקריות בתיק. ייתכן שהצדדים יופנו למגשר חיצוני בניסיון להגיע לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט.  לשני הצדדים תינתן ההזדמנות להציג ראיות לתמיכה בעמדותיהם. הראיות עשויות לכלול עדות עדים, תיעוד רפואי וכל מסמך רלוונטי אחר.

פסק הדין: לאחר שמיעת כל הראיות ייתן בית המשפט פסק דין. בית המשפט רשאי לקיים את הצוואה, לדחות את הצוואה לחלוטין, או לקיים רק חלקים מהצוואה  על סמך הראיות שהוצגו.

ערעור: אם מי מהצדדים אינו מרוצה מפסק הדין של בית המשפט, הוא רשאי לערער לבית המשפט המחוזי, ערעור בזכות,ולאחר מכן בבקשת רשות ערעור  לבית המשפט העליון.

לסיכום, הליך ההתנגדות לצוואה במדינת ישראל כרוך באיסוף מידע, קביעת עילות התנגדות תקפות, הגשת ההתנגדות, יידוע גורמים מעורבים, מענה להתנגדות, הגשת ראיות ובסופו של דבר קבלת פסק דין מבית המשפט.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x