תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

המדריך למשקיע המתחיל במטבעות דיגיטליים

איפה מתחילים, איך מממשים, מהם הסיכונים ואיך זה בעצם עובד? המדריך למשקיע המתחיל במטבעות דיגיטליים

דניס לר

משבר הקורונה כנראה ייזכר בדפי ההיסטוריה כתקופה שבה רבים הפכו מודעים יותר למצבם הפיננסי ולאפשרויות ההשקעה הקיימות בשוק ההון. אחד מהתחומים שקיבלו תשומת לב רבה בשנתיים החולפות הוא המטבעות הדיגיטליים.

השקעה במטבעות דיגיטליים , כמו ביטקוין למשל, הפכה כה נפוצה עד שהיא מוזכרת במשפט אחד עם השקעה במניות או בזהב תוך שימת לב שמדובר בנכס תנודתי מאוד. באופן טבעי, אלו המחפשים לגוון את השקעותיהם לטובת תשואה עשויים להתעניין בתחום זה שכן לפחות בשנים האחרונות, הוא הצליח להציג עליות ערך משמעותיות. אז מהם אם כן מטבעות דיגיטליים, איך משקיעים בהם ואילו סיכונים כרוכים בהשקעה שכזו? הנה הדברים שחשוב לדעת.

מהם מטבעות דיגיטליים?

כדי להבין מהם מטבעות דיגיטליים או בשמם האחר – מטבעות קריפטוגרפיים, יש להבין תחילה מהו בלוקצ’יין. בלוקצ’יין הוא שם הניתן לטכנולוגיה שפותחה לפני כעשור וחצי ובפשטות, ניתן לומר שהיא מייצרת חוזים מורכבים באופן מוצפן כשלכל אחד מהם קוד שאותו לא ניתן לשכפל או להעתיק – זוהי ה”שרשרת” של הבלוקים. קיומו של אחד תלוי בכל האחרים ואחזקתם ואחסונם מבוזרים ושקופים.

התוצאה של הטכנולוגיה הזו בתחום המטבעות פשוטה יותר להבנה וכיום כבר נעשה בה שימוש בתחומים רבים אחרים – מסייבר ועד ניהול הון, ממשל ותחבורה. בלוקצ’יין של רשת הביטקוין לדוגמה, מייצרת “מטבעות” (שלעתים נקראים “טוקן”) שהשימוש בהם, בסופו של יום, הוא תשלום או סחר חליפין – כל עסקה המתבצעת בהם מתועדת על גבי הרשת. היום ישנם בתי עסק, קמעונאי אינטרנט ואפילו ממשלות מסוימות שכבר מקבלים תשלומים באמצעות ביטקוין.

מביטקוין ועד איתריום: מטבעות דיגיטליים נפוצים

עקב הציפייה שהטכנולוגיה תתפתח ותשנה את הדרך שבה אנו מתייחסים לכסף (יש שיאמרו שהביטקוין עוד יחליף את הדולר), סביב השקעה במטבעות קריפטוגרפיים נוצר שוק מסחר פעיל. מה שמוסיף עוד יותר לאטרקטיביות של הביטקוין, למשל, היא העובדה כי קיימים מספר מוגבל של מטבעות ביטקוין בעולם שיגיע עד 21 מליון מטבעות בשנת 2140.

אילו מטבעות נסחרים כיום באופן הפעיל ביותר? יש אינספור טוקנים ומטבעות, רובם נישתיים ואינם עוברים שווי שוק קטן – אבל יש כמה שחקנים ענקיים. את ביטקוין (BTC) כבר הזכרנו שכן הוא כל-כך מוכר ונכון ליוני 2022, ערכם של כלל מטבעות הביטקוין הנסחרים (שווי שוק) הוא 400 מיליארד דולר  .

מיד אחריו ישנו את מטבע ה”אתריום” (ETH), הנסחר על גבי רשת הבלוקצ’יין איתריום. כיום, כל ביטקוין שווה כ-21 אלף דולר (נכון לכתיבת שורות אלה) בשווי כולל של 380 מיליארד דולר, בעוד שהאתריום נסחר היום תמורת כ-1,150 דולר למטבע. ושווי השוק שלו מגיע ל-135 מיליארד דולר.

עוד מטבע בעל שווי שוק גדול הוא BNB של בורסת Binance. ביינאנס היא בורסת המטבעות הדיגיטליים הגדולה בעולם אשר השתמשה בכוחה כדי להנפיק מטבע (BNB) שיצר אקוסיסטם גדול סביב הבורסה. שווי השוק שלו נכון להיום הוא 36 מיליארד דולר.

אז איך משקיעים?

ישנן כמה דרכים שונות העומדות בפני הצרכן הישראלי לרכוש ולהחזיק במטבעות דיגיטליים. ראשית, ניתן להיעזר בשירותיהם של בתי ההשקעות הישראליים. למרות שבעבר נחשב התחום לבלתי-יציב ומוסדות פיננסיים גדולים נמנעו מלעסוק בו, בעולם שבו בנק ההשקעות הענק ג’יי.פי מורגן משקיע הון עתק בקריפטו, גם חלק מבתי ההשקעות יאפשרו לכם לבצע את העסקות עבורכם.

דרך נוספת היא רכישה עצמאית של מטבעות באמצעות זירות מסחר וירטואליות. כיום קיימות למעלה מ-450 בורסות קריפטו ברחבי העולם ויש לבחור באחת שגם מקבלת אמצעי תשלום ישראליים, וגם נחשבת לאמינה ובטוחה. כאמור, בורסת ביינאנס, היא הגדולה בעולם אך גם אינה מפוקחת, מגלגלת מדי יום עסקאות בהיקף של 16 מיליארד דולר בממוצע.

גם בישראל פועלות כמה זירות מסחר כאשר בכל אחת שתבחרו, תידרשו לעבור תהליכי אימות, פתיחת ארנק דיגיטלי ופעולות אחרות נוספות. עבור אלו מכם המחפשים להפוך את העניין לפשוט יותר, קיימים כיום שירותים המספקים רכישה ואיחסון של מטבעות מבלי שהלקוח יצטרך לעשות זאת בעצמו אך כמובן, הם כרוכים בתשלום עמלות.

הסיכונים הנלווים

אם עקבתם מעט אחר החדשות הכלכליות, ודאי כבר הבנתם כיצד השקעה במטבע דיגיטלי היא עסק תנודתי. הביטקוין שבר שיאים והגיע לשפל מספר פעמים במהלך השנים האחרונות.

סיכון נוסף הכרוך בהשקעת קריפטו קשור למימוש, רגולציה ומיסוי. התחום עודנו לא מוסדר לגמרי מול המוסדות הפיננסיים בישראל ובעולם ולכן, בעלי מטבעות דיגיטליים נתקלים לעתים בקושי בהעברת רווחים שנוצרו מסחר בקריפטו לבנק. בנוסף, אין בהירות בכל הנוגע למיסוי על אותם הרווחים המתקבלים מהשקעה זו.

לבסוף, ישנה סוגיית האבטחה. למרות שמשקיעים רבים יאמרו כי אין חשש ושרשתות הקריפטו הגדולות מאובטחות לחלוטין, הרי שפריצות מתרחשות. ארנקים דיגיטליים נפרצים לפעמים או שהמפתחות הווירטואליים אליהם נגנבים.

לסיכום, זהו תחום הקריפטו על קצה המזלג. למי שבאמת מעוניין להיכנס אליו, מוטב שיקח בחשבון כי הוא מעט מורכב ומסועף והשימושים האפשריים לרשת העומדת בליבו – הבלוקצ’יין – כמעט אינסופיים. בכל מקרה, נראה כי כדאי לקחת את הצעדים הראשונים בעולם הקריפטו לאט וללמוד מבעלי מקצוע מנוסים ואמינים, שיוכלו להציע מגוון דרכי חשיפה לאפיק.

 *אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x