תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

הסיפור של מותג סברובסקי

ראש דשא ענק על גבעה ירוקה עם עיני קריסטלים מנצנצים ומפל הזורם מפיו לתוך בריכה קטנה הוא מה שיראו מטיילים ומבקרים המגיעים לחבל טירול בסמוך לעיירה ווטנס. עיני הקריסטלים הן רק רמז קטן לאוצרות שישנם במקום. זהו מוזיאון סברובסקי שהוקם ב 1995 לכבוד 100 שנה להיווסדה של חברת הקריסטלים היוקרתית שמייצרת כבר למעלה מ 120 שנה (כך שהאיחול עד 120 כבר לא רלוונטי ליום הולדת הבא שלה…) קריסטלים לתכשיטים ואמנות אך גם עוסקת בייצור מכשור אופטי וכלים המשמשים לחיתוך זכוכית. אז מאיפה הכל התחיל? קצת על הסיפור  שמאחורי שלל התכשיטים וחפצי האמנות המנצנצים המוכרים לכולנו.

מבוהמיה לווטנס

דניאל סברובסקי נולד ב 1862 בבוהמיה (שהיא היום חלק מצ’כיה). הוא לא נולד עם כפית של זהב בפה אך עם כפית של זכוכית דווקא כן… לאביו היה כבר אז מפעל לחיתוך קריסטלים כך שמילדות זכה להכיר את החומר הייחודי הזה. החברה הראשונה שהקים דניאל סברובסקי הייתה לייצור תכשיטים. החברה סיפקה תכשיטים אפילו למלכה ויקטוריה. ב 1891 רשם סברובסקי פטנט על מכונה שפיתח וייצר לחיתוך קריסטלים. מכונה זו היתה הבסיס לחברת סברובסקי כפי שהיא עד היום. ב 1895 עבר סברובסקי מבוהמיה לווטנס שבאוסטריה שם הקים את החברה והחל לייצר באמצעות מכונת הפלאים שלו גבישי קריסטל.

מגבישי קריסטלים למשקפות וטלסקופים

שנות העשרים והשלושים של המאה העשרים היו שנים בהן עשתה חברת סברובסקי קפיצה ענקית. זרוע אחת שלה המשיכה בייצור תכשיטי הקריסטלים בהתאם לאופנות המתחלפות. אחת האופנות שהשפיעו על חברת סברובסקי היא אופנת הפלאפר, אופנה שהתגבשה לאחר מלחמת העולם הראשונה, תקופת שפל שגרמה לצעירים להבין שהחיים קצרים וצריך ליהנות מכל רגע. הביטוי החיצוני אצל נשים “פלאפריות” היה בין היתר קיצור שיערן. סרטי בד עם קריסטלים שייצרה סברובסקי היו אז מבוקשים מאוד. שנות השלושים ומלחמת העולם השניה הביאו איתם עוד התפתחויות כמו התחלת ייצור מכשור אופטי גם לצורכי מלחמה כמו משקפות וציוד אופטי נוסף.

מאירופה להוליווד

השנים שלאחר מלחמת העולם השנייה, אל תוך שנות הארבעים והחמישים הביאו לסברובסקי הצלחה עצומה. הקריסטלים הפכו חלק משמעותי מאוד מהאופנה העילית. מעצבים כמו קוקו שאנל או דיור עשו שיתופי פעולה עם סברובסקי. שיתוף הפעולה עם כריסטיאן דיור הביא לפיתוח אפקט Aurora Borealis, אותם נצנוצים צבעוניים של הקריסטלים המזכירים את אורות הזוהר הצפוני. בשנות החמישים נכנסו הקריסטלים חזק  אל תוך הוליווד ועולם הקולנוע. מרלין מונרו ענדה קריסטלים בהזדמנויות שונות וגם הנעליים האדומות של דורותי בקוסם מארץ עוץ היו עשויות אבני סברובסקי אדומות (רובי). בשנות השבעים פיתחה החברה שיטה להצמדת הקריסטלים ישירות לבגדים ללא צורך במקבעי מתכת או פלסטיק, מה שאפשר שילוב קל יותר של קריסטלים במגוון בגדים או מוצרי טקסטיל.

גם היום חברת סברובסקי ממשיכה בפעילות המרשימה שלה בכל המישורים: התכשיטים וחפצי האמנות, המכשור האופטי וייצור ושיווק כלים לעבודה בתחום. החברה ממשיכה לשתף פעולה עם חברות האופנה המובילות והיא ממשיכה להיות המותג המוביל בכל הקשור לקריסטלים, אותן אבני זכוכית מרהיבות שנראות ממש כמו יהלומים אך מיועדות לא רק לא לעשירים בלבד.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x