תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

להתמודד עם הורים סיעודיים בכבוד

הרגע הזה שבו אנו מבינים שההורים האהובים שלנו, החזקים שלנו, אלו שעשויים ללא חת ויכולים לנצח את הכול ואת כולם, הפכו למבוגרים ואף לסיעודיים, וכעת הם זקוקים לעזרה בפעולות היומיומיות הפשוטות ביותר – הוא רגע קשה מנשוא. אי אפשר להתכונן לכך נפשית ובוודאי שלא פיזית, שכן במקרים רבים הם חייבים ליווי צמוד בכל שעות היממה. כאשר המציאות מתרחשת לנגד עינינו, אנו עושים את כל הנדרש כדי לסייע ולתמוך בהורים.

הטיפול באדם סיעודי, כרוך בשינויים רבים. חלקם בהבנה שזהו המצב החדש, חלקם בהשלמה שזהו חלק בלתי נפרד מהחיים וחלקם בסידורים הפיזיים הנדרשים כדי להפוך את סביבת המחייה שלהם למותאמת ונוחה לצרכים שלהם.

משנים את סביבת המחייה

כשיש הורה סיעודי שנזקק לטיפול, חשוב להתאים את סביבת המגורים שלו למגבלות החדשות. אנשים סיעודיים יכולים להיות בכל מיני רמות משתנות, ולכן יש כאלו שזקוקים לעזרה בהליכה ובקימה, יש מי שזקוק לסיוע בלהתרחץ או להתלבש, יש מי שזקוק לעזרה בישיבה או בשכיבה, ואולי אף יצטרכו מקל הליכה, כיסא גלגלים או הליכון בהתאם למצבם הפיזי.  

אם יש צורך בכיסא גלגלים חשוב להתאים את ממדיו לפתחי החדרים, או לחלופין להגדיל את הכניסה לכל החדרים בבית. גם את המיטה יש להחליף במיטה המיועדת לחולים סיעודיים כדי שיהיה להם קל יותר להתרומם ממנה, ולשם כך יהיה צורך בשינוי החדר. גם במקלחת או באמבטיה חשוב להתקין מעקה ואפילו כיסא שניתן להתרחץ עליו בישיבה. אם יש מספר קומות בבית ואין אפשרות להעביר את ההורה לקומה הראשונה, מומלץ להתקין מעלון שההורה הסיעודי יוכל להגיע לכל מקום בנוחות ומבלי שיצטרכו להרים או לשאת אותו על הידיים.

אין סיבה לבושה או מבוכה

חלק מהשינויים יתבטאו ביכולות הפיזיים של ההורים. כאשר ככל שהם מתבגרים עם הגיל, כך הסיכוי לתופעות כמו דליפת שתן, שלפוחית רגיזה ונוקטוריה עולות. תופעות אלו מעבר להיותן כאלו הפוגעות באופן ניכר באיכות החיים של האדם הסובל מהן, עלולות לגרום גם לתחושת בושה ומבוכה אם חלילה “בורח” לו עקב אי שליטה בסוגרים. לכן מומלץ לפתור בעיה זו בטרם עת ולהציע להורים מוצרי ספיגה למבוגרים, שיוכלו להשתמש בהם ולחוש נוחות. הדבר יסייע להם רבות בתחושה הכללית, בהלך הרוח ובתחושתם האישית.  

גם הנפש צריכה לקבל מענה

ההורים שלנו הם בראש ובראשונה בני אדם. ככאלו, השינויים שחלים בחיים שלהם בעקבות הדרדרות מצבם הפיזי, מחייב התייחסות מעמיקה. הם אלו אשר הופכים להיות תלותיים באדם אחר, הם אלו אשר מאבדים את היכולות הפיזיות והמוטוריות שלהם, הם אלו שצריכים לשנות את כל סביבת המגורים שלהם, להחליף מיטות וחפצים, לשנות ולהעביר ושינויים מהסוג הזה אינם קלים כלל לאנשים מבוגרים ובפרט סיעודיים. לכן, חשוב מאוד שאת התהליך הזה ילווה איש מקצוע שיכול לתת מענה לכל הרגשות הללו, התחושות המורכבות, האובדן של העצמאות לצד המעבר לחיים שבהם נדרש אדם נוסף שבו הם תלויים בכל עת לכל פעולה קטנה ככל שתהיה. האפשרות לשוחח עם איש מקצוע צריכה להיות כזו שתוכל להכיל גם אתכם ואת רגשותיכם, שכן גם להיות צופה מן הצד במצב זה, מאוד קשה לנפש, ובמיוחד שלכם כילדים להורים סיעודיים.

לסיכום, כיוון שהטיפול בהורים סיעודיים מצריך היערכות מחודשת של היבטים רבים בחיים שלהם ושלכם, חשוב להבין את המצב החדש ואת השלכותיו על כולם. השתדלו שלא להילחם בכך, להיות סובלניים, מכילים ולנסות להיעזר האחד בשני בהתמודדות עימו כמה שניתן.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x