תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

לטיול יצאנו: 5 טיולי משפחות בארץ לכבוד החופש הגדול

החופש הגדול אוטוטו איתנו, והילדים כבר על קוצים, מחכים לחופש שיגיע. החום הכבד עוד יגיע ועכשיו זה בדיוק הזמן לנצל את הימים האחרונים לפני ההמולה והשרב

שלומית דרור

אני לא יודעת מה איתכם אבל לפעמים הציפיה לדבר גדולה מהדבר עצמו. כשהייתי ילדה, הציפייה לחופש הגדול הסתיימה במפתיע ביום האחרון ללימודים – אנחה קורעת לב וההבנה ש.. זהו, עכשיו חודשיים של אין בית ספר. כשגדלתי ונולדו לי הילדים הציפייה התחלפה בחרדה ותובנה שזה הזמן להתחיל לתכנן תוכניות, לארגן טיולים, קייטנות ותעסוקה. מתה על טיולים ברחבי הארץ – יש כל כך הרבה מקומות קסומים כאן ששווה לנסוע לבקר אבל גם חם. מאד חם. הפתרון לשילוב מוצלח, לדעתי, מגיע בדמות בחירת טיולים שמתמודדים עם החום באופן מוצלח – טיולי לילה אחרי שהשמש הולכת לישון, טיולי במסלולים מוצלים ורטובים, טיולי מערות קרירות – כל דבר אחר בחום החופש הגדול לדעתי – כבר דורש מזגן. אז בלי הרבה הקדמות מיותרות ריכזתי כאן 5 מקומות שממש מתאים לצאת בהם לטיול אפילו בימים החופש הגדול החמים. כאלו שבהם שומעים את המים מפכפכים.

שנייה לפני שיוצאים – איך מתארגנים?

נתחיל מאלף בית שזה נעליים, כובע, מספיק מים, קרם הגנה. קרם הגנה כי אפילו אם לא מתעקשים על גופיה ומכנסיים קצרים עדיין יש ידיים ופרצוף שחשופים לשמש. השמש בישראל חמה ומקרינה ויש סיבות טובות מאד להתגונן מפני הקרינה – ולא רק בגלל כאבי כוויות השמש יום אחרי. לגבי מים – במסלולים קלים עדיין כדאי לקחת בחשבון בערך 3 ליטר לבן אדם, אפילו שזה כבד, אפילו שלא מתכננים מסלולים של יותר משעתיים עד שחוזרים לרכב. תמיד קיים הסיכוי להתעכב, להיפצע, ללכת לאיבוד, לאבד נעל. אחד הדברים שמפרידים בין סיוט וחוויה בכל העיכובים הללו היא השאלה – האם יש לכם מספיק מים. נקודה אחרונה ביחס לבסיס – למרות הגישה של הילדים שלי שהיו שמחים לצאת לטיול עם סנדלים או אפילו עם קרוקס למדתי לא לוותר בנושא הנעליים הנוחות לנשיאה ובמקרה שלנו – גם מיועדות להליכה על מים. מסלול של רבע שעה במים עם נעליים שמחליקות שרטוב לא רק שיכול להיגמר בפציעה אלא גם יאריך את הטיול בלא מעט.

אחרי שטיפלנו בבסיס בואו ונעבור על השכבה השנייה – אוכל, תעסוקה, תיק עזרה ראשונה, סוללות ספייר (לפנס), אולר, מגבונים לחים וחומר דוחה יתושים. בשכבה השלישית נמצא רשימת “למקרה ש..” כמו ביטוח חובה שמכסה פגיעות גופניות יותר רציניות בדרך אל ומהטיול, יותר עדיף ביטוח חובה וצד ג’ שמגינים גם במקרי פגיעה גופנית וגם נותנים כיסוי למקרה בו פגענו ברכוש של גורם שלישי, מספרי טלפון חירום למקרה ו- (הרכב מתקלקל באמצע הדרך, נתקעים וצריך למצוא מקום לינה, טלפוני חירום מקומיים וארציים), מפה (אם הסלולרי קורס ובכל זאת צריך לנווט).

נקודה אחרונה בהחלט שאסור לשכוח – קפה. כי אין טיול טוב בלי ערכת קפה שטח בצד.

מפל נחל חרמון (הבניאס)

מי נחל החרמון, אחד משלושת מקורותיו של הירדן מגיעים מהפשרת שלגי החרמון  ומי גשמים הקולחים מההרים. מדובר באחד מנחלי האיתן בארץ שרובה מאוכלסת בנחלי אכזב. לא משנה באיזו עונה נגיע – מים יהיו כאן. מסלול הטיול עצמו מוצל ומוקף בשלל צמחייה שגם מורידה את הטמפרטורה במספר מעלות. רשות שמורות הטבע עשתה כאן עבודת הכנה מעולה ואף הנגישה מקטע בן כ- 100 מטר כשביל תלוי מעל מי הנחל השוצפים. הקיץ הישראלי לא מתאים לדעתי למסלולים ארוכים למיטבי לכת – כאן אנחנו מדברים על טיול מעגלי שייקח לכם לא יותר מ-45 דקות להשלים, כמובן שכדאי לקחת עוד כמה דקות במהלך הטיול, לעצור להתבונן בנוף: מצודת נמרוד, מורדות רמת הגולן וגולת הכותרת – המפל הגדול והבריכות בקרקעיתו. 

נחל שניר (החצבאני)

לא נחל אחד מזין את הירדן כי אם שלושה עיקריים – נחל חרמון, נחל שניר ונחל דן. הארוך מבין שלושת הנחלים האלו הוא נחל שניר. במקום 3 טיולים אפשריים: קצר, בינוני וארוך מהם רק הארוך אינו מעגלי. המסלול הקצר הוא באמת קצר – בערך חצי שעה, והוא מוביל לבריכות השכשוך. השביל עצמו מונגש ומתאים גם לעגלות ילדים וכסאות גלגלים. המסלול הבינוני ממשיך מבריכות השכשוך אל הנחל וכולל הליכה של כרבע שעה בזרם המים עצמם ועד מפל הטרווטין ומסתיים בעלייה במדרגות בחזרה לחניון היום. ככל שתבחרו לצאת בתקופה מאוחרת יותר של הקיץ, כך עוצמת הזרם בנחל תלך ותרד. המסלול הארוך אינו מעגלי והוא ממשיך לאורך ובתוך הנחל.

נחל דן

אם כבר דיברנו על מקורות הירדן, אי אפשר שלא להזכיר את המקור העיקר למימי הירדן – נחל דן. נחל דן (בשמורת תל דן) הוא הגדול בין שלושת הנחלים ומימיו מגיעים מהשלגים המופרשים המחלחלים עמוק לאדמה ומשם מתפרצים בשכשוך נעים וקריר מאד של 14.5 מעלות כל ימות השנה. נחל דן הוא הנחל הקארסטי הגדול ביותר במזרח התיכון. בנחל יש זרימה מרשימה כל ימות השנה. סביב נתיבו של הנחל צומחים עצים וצמחייה מרשימים – יער לח – היחיד בארץ והגבול הדרומי בו ניתן לראות צמיחת עצים צפוניים יותר כמילה סורית וער אציל וכמו כן, שפע מטפסים, סלמנדרות וחסרי חוליות נדירים אחרים. לאורך הנחל ישנם שלושה מסלולים: אדום קצר, כחול בינוני וירוק ארוך. כל המסלולים קלים ומעגליים כאשר הקצר נמשך פחות משעה, הבינוני כשעה וחצי והארוך כשעתיים. המסלול הקצר אף מונגש. לאורך המסלולים נתקלים גם בתל דן – אחד מתלי העתיקות הגדולים בארץ, שרידי עיר בת 5000 שנה מהתקופה הכנענית והישראלית. מלבד חומה מרשימה יש במקום גם שני שארים, הכנעני והישראלי, במת פולחן, וטחנת קמח עתיקה. אטרקציות נוספות לאורך המסלול הם מעיינות גן העדן, עץ פו הדב (עץ מילה סורית גדול במיוחד וחלול), ובריכת שכשוך שהיא המקום היחיד במשורה בו ניתן להיכנס למים ממש ולטבול – אבל רק לאמיצים כי המים שם קרים! חלקו של המסלול מונגש ומתאים גם לעגלות ילדים.   

פארק הירדן

אחרי שכבר עברנו על שלושת מקורותיו העיקריים, אי אפשר שלא לדבר על הדבר עצמו – נהר הירדן ופארק הירדן סביבו. בפארק עצמו שישה מסלולים קצרים שכל אחד מהן נמשך בין רבע שעה לשעה ורבע. אחד המסלולים (מסלול תופעת טבע, הירוק) הוא גם מסלול לילי מואר באור מנורות קטנות וגחליליות ומדובב על ידי כוכבי ארץ נהדרת. חלק מהמסלולים מונגש במלואו או בחלקו ולקינוח – זה גם המקום המתאים ללינת לילה – בין אם תבחרו לישון בקמפינג משלכם, במאהל בדואי חדר צוות או מתחם הקראוונים. אם אתם דווקא מחפשים טיול קצת יותר טכנולוגי ניתן לשכור במקום אופניים ולצאת למסלול טיול מותאם ואפילו כזה המתאים לרכבים ממונעים, חלקם גם כאלו המתאימים לילדים מגיל 3.

קרדיט: Shutterstock

שפך נחל דליות (המג’רסה )

הירדן הוא אחד ממקורות המים העיקריים לכנרת אך אינו היחיד, ושפך נחל דליות אליו מתנקזים עוד כמה מנחלי הגולן הוא מקור נוסף שכזה, והוא בעיקר מסלול רטוב וכיפי שמתאים מאוד לימי הקיץ החמים. המסלול הקצר יותר מגיע על ללגונה הגדולה, אפשר להמשיך גם אחריו אבל אז רק עם ילדים גדולים יותר שכבר יודעים לשחות. יש שתי דרכים לעשות את המסלול: רטוב ויבש. המסלול הרטוב עובר בנחל עצמו ושם עומקו יכול להגיע עד 90 ס”מ בחלקו הראשון וגם יותר אחריו. המסלול היבש הוא מסלול בטון מונגש לאורך גדת הנחל, וממנו גם רצוי לבצע את הדרך חזרה. אין לעבור את נקודת סיום המסלול כי שם ישנה שמורה סגורה למבקרים, לטובת בעלי החיים והצמחייה באזור.

אין כמו טיול בארץ, או אוסף טיולים. הבאתי כאן אוסף טיולים קצרצרים, מתאימים למשפחות ואפילו לכאלו עם עגלת תינוקות – ואם כבר מגיעים כל כך רחוק, עד קצות הארץ – כדאי לנצל את האזור עד תומו ולחנות בלילה בקמפינג מושקע הקרוב לשאון פכפוך נחלי האזור.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x