תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

מחלת הנשיקה אצל ילדים

מחלת הנשיקה היא מחלה נגיפית נדבקת. היא נגרמת מוירוס בשם: ציטומגלווירוס Cytomegalovirus והיא נקראת גם מחלת מונו. לרוב המחלה המדוברת נובעת מווירוס אפשטיין בר EBV . בעבק, סברו כי ההידבקות במחלה המדוברת מתחוללת בשל נשיקה ולכן השם שלה התקבע בעברית בשם: מחלת הנשיקה. אולם כיום כבר יודעים כי מחלת הנשיקה עוברת גם בטיפות רוק אשר מועברות בין אנשים ולא רק בנשיקה. הידבקות במחלה המדוברת מתרחשת לעיתים גם על ידי דם.

מה צריך לשעת על מחלת הנשיקה בילדים?

חשוב מאוד לדעת כי ככל הנראה רוב בני האדם נדבקים במחלת המונו כבר כאשר הם ילדים, יחד עם זאת התסמינים של המחלה אינם גלויים. לרוב, ילדים בני 10, צעירים בני נוער ומעלה חולים במחלת הנשיקה. רוב המקרים של ההדבקות במחלת הנשיקה בילדים מתחת לגיל 10 הם א-סימפטומטיים או מצביעים על נתיבי התפתחות מחלה לא מסוימים. למרות העובדה שמחלת הנשיקה היא לרוב לא מחלה שחוזרת, חשוב לדעת כי היא יכולה לחזור בפעם השנייה. לא מדובר על תופעה נפוצה אך הדבר בהחלט אפשרי ואף תועד. אם אתם תוהים אודו מחלת הנשיקה תסמינים בקרב ילדים, חשוב שתדעו כי גם בילדים התסמינים דומים לאלה של המבוגרים. התסמינים בילדים יהיו חום גבוה לאורך זמן, תשישות, עייפות, גרון נפוח, חולשה, דלקת גרון, ליפות מוגדלות בצוואר, שקדים נפוחים, כבד מודלק או נפוח, טחול מוגדל וכן תסמינים נוספים כגון: גרד בגוף, כאבי בטן, בצקת, צהבת, דלקת קרום המוח ועוד.

בילדים מחלת הנשיקה היא בעלת תסמינים גלויים. כאשר ילד מפתח תסמינים שיכולים להעיד כי יתכן והוא חולה במחלת הנשיקה, יש צורך לגשת לרופא אשר יבדוק את מצבו. הטיפול במחלת הנשיקה בקרב ילדים יהיה סימפטומטי ונוגע להעצמת מערכת החיסון ולא באמצעות אנטיביוטיקה. מדובר בנגיף ולא בחיידק ולכן אנטיביוטיקה גם לא תהיה יעילה עבור טיפול. השימוש באנטיביוטיקה עבור מקרים מסוימים של מחלת הנשיקה לא פעם יכול גם להזיק.

כיצד מאבחנים את מחלת הנשיקה אצל ילדים וכיצד מטפלים?

כאמור, אם לילד יש תסמינים אשר מעידים כי ייתכן והוא נדבק במחלת הנשיקה, יש צורך לגשת איתו לרופא. הרופא יבדוק את התסמינים וכן יבצע אבחנה מבדלת בכדי להבין האם התסמינים יכולים להיגרם כתוצאה ממחלה אחרת. לאחר מכן הוא ישלח את הילד לביצוע בדיקת דם שמטרתה היא לאשש או לאמת את אבחון המחלה. חשוב מאוד לדעת כי כאמור גם אם הילד מתגלה כחולה במחלת הנשיקה, הרי שאין טיפול מיוחד בה וברוב המקרים למעט במקרים של מערכת חיסונית חלשה, המחלה תחלוף מעצמה. כמות הסיבוכים הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים כתוצאה ממחלה זאת היא קטנה באופן יחסי.

מתי המחלה עוברת?

ראשית כל חשוב מאוד להבין כי מדובר על מחלה מדבקת מאוד בקרב ילדים וזאת בשל צפיפות, חוסר היגיינה מספקת, מגע של רוק ונזלת ועוד הרי היא יכולה לעבור בקלות בגני ילדים. המחלה לרוב תעבור אחרי שבוע עד חודש אך התסמינים שלה יכולים להישאר גם לפרק זמן של 7 עד 9 חודשים לאחר שנדבקים בה וכן היא מדבקת גם לאחר שחלפו חודשים ממושכים ממועד ההדבקה. ישנם מחקרים אשר מצביעים על כך שהמחלה מדבקת גם תקופה ממושכת של עד 18 חודשים. חשוב מאוד שאישה בהריון לא תתקרב לילד אשר חולה במחלת הנשיקה שכן, הידבקות במחלה זאת במהלך ההיריון יכולה לפגוע בעובר. ישנן בדיקות מסוימות בהריון אשר יכולות לאתר הידבקות במחלה זו, כאשר הידבקות של העובר במחלה זאת יכולה להסב לו פגיעה במוח, בהתפתחות, בשמיעה, באיברים הפנימיים ועוד.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x