תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

עברת תאונה במהלך השתלמות במסגרת העבודה? יכול להיות שמגיעות לך זכויות מהמדינה

בימינו, רבים חווים את מקום העבודה הרבה מעבר ל"תשע עד חמש" הרשמי והסטנדרטי. מחסור בכוח אדם ומקומות עבודה דורשניים במיוחד גורמים לעובדים להישאר שעות נוספות ולתת אקסטרה מעצמם. בנוסף (ואף אולי כפיצוי, במקרים מסוימים), מעסיקים יוזמים עוד ועוד פעילויות חוץ  במסגרת העבודה למען רווחת העובד, כמו נופשים מאורגנים, ימי השתלמות, ימי גיבוש, ועוד.

ואולם, ישנה תופעה מדאיגה שפחות מדברים עליה – פציעות במהלך ימי השתלמות. מה קורה אז? האם עובד זכאי להיות מוכר כנפגע תאונת עבודה, אם תאונתו התרחשה במסגרת העבודה – אך מחוץ למתחם העבודה הרגיל?

"אחריותו של המעסיק על בריאותו של העובד חלה בכל מקרה בו נמצא העובד במסגרת העבודה, בין אם מדובר בפעילות במקום העבודה או מחוצה לו," אמרו לנו המומחים של חברת 'זכותי', המתמחה במיצוי זכויות רפואיות. "יחד עם זאת, לא מדובר בעובדה גורפת. אם נשים לרגע בצד את אותם מעסיקים המנסים 'לחמוק' מאחריות לתאונות עובדים, ישנן שלל הסתייגויות בחוק בנוגע לאחריות המעסיק על תאונות עבודה. לכן חשוב שכל אדם יכיר מה מגיע לו ומה לא, עוד לפני שהוא מצחצח חרבות."

ים-יבשה

גבול תחום האחריות של המעסיק משורטט ע"י הלו"ז אותו קבע המעסיק לאותה פעילות. לדוגמה, אם מדובר בסוף שבוע במלון מטעם החברה, יהיה המעסיק אחראי ל תאונות שעלולות להתרחש לעובדים כשהם במלון, בפעילות שמוגדרת בלו"ז (בין אם היא מתרחשת במלון או מחוצה לו), או כשהם בדרך הלוך\חזור מפעילות שבלו"ז. אם העובד נפגע בפעילות שאינה מוגדרת בלו"ז, לא יהיה המעסיק אחראי, ולכן לא תהיה לעובד עילה לבקש להיות מוגדר כנפגע עבודה.

על פניו, קביעת תחום האחריות ואי-האחריות של המעסיק על תאונת עובד נשמעת פשוטה למדי, אך לא כך הדבר. מה אם הפעילות בה נפצע העובד אורגנה על ידי, לדוגמה, ועד העובדים של מקום העבודה? האם תאונה כזו יכולה להיחשב כתאונת עבודה?

מי אחראי?

"כדי לבחון מי האחראי במקרה 'אפור' שכזה, יש להתחיל בלשאול את עצמך כמה שאלות מפתח," הסבירו לנו המומחים. "מי יזם את האירוע? מי מימן אותו? מי תכנן אותו? מי ארגן את ההסעה? האם מקום העבודה עודד או חייב את העובדים להשתתף בפעילות? האם ההשתתפות בפעילות הייתה על חשבון ימי חופשה או שעות עבודה? מענה כנה על השאלות הללו, בינך לבין עצמך, יכול לתת לך אינדיקציה מהימנה."

תאונה בטיול מטעם העבודה (מקור: Shutterstock)

ככלל, ככל שהאינטרס של ועד העובדים לקיום הפעילות גדול יותר, והאינטרס של מקום העבודה לכך עקיף ומשני יותר, קטן הסיכוי שתאונת העובד תוכל להיות מוגדרת כתאונת עבודה. כלומר, אם הוועד הוא זה שיזם את הפעילות והיה אמון על ארגונה וביצועה בפועל (ואילו המעסיק היה בעיקר אחראי, לדוגמה, רק למימון הפעילות), מצטצם הסיכוי לכך שתאונת עובד תוכל להיות מוגדרת כתאונת עבודה.

חומות הבירוקרטיה

"סביבת העבודה המודרנית מטשטשת את הגבולות בין הקריירה לבין החיים הפרטיים של העובד. לכן, תחום האחריות או אי-האחריות של המעסיק על המועסק עלול להיות לא ברור," סיכמו המומחים מטעם 'זכותי'. "יש המון תחומים אפורים בבירוקרטיה הישראלית, ואחריות המעסיק על תאונות של עובדיו בפעילויות חוץ הוא אחד מהם. כשיש כל-כך הרבה 'תחומים אפורים', זכויותיהם של עובדים עלולות ליפול 'בין הכיסאות' בקלות. אנחנו ב'זכותי' שמנו לנו למטרה לסייע לאותם עובדים שצריכים את עזרתנו במיצוי זכויות רפואיות אל מול חומת הבירוקרטיה הגבוהות."

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x