תוכן חיוביתוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

על סוללות ופקקים: איך הפקקים משפיעים על הסוללה של הרכב?

סיפרו לנו על החיסכון הכלכלי, ההפחתה בפליטת המזהמים ועל הבלאי הנמוך של מכוניות חשמליות. אבל האם ידעתם שבמכונית חשמלית אפשר להרוויח משהו אפילו מלהיתקע בפקק?

בעולם שבו אנחנו חיים, קשה למצוא דבר אחד שעליו כולם יסכימו. בלתי אפשרי להניח את האצבע על תופעה, מנהג, התרחשות שלגביו כולם יהיו תמימי דעים. אולי חוץ מהנושא של הפקקים. לא, כי פקקים כולם שונאים. לא משנה אם אתה יושב ברכב היוקרה שלך בפקק על השדרה החמישית בניו יורק, או תקוע עם הטוקטוק שלך ברחוב צדדי בבנגקוק: לפעמים כל מה שצריך כדי להוציא אדם משלוותו – זה פקק אחד קטן. כנראה שהדברים מקבלים משנה תוקף בעידן הנוכחי, שבו נדמה שכולנו מנסים להספיק כל הזמן עוד ועוד משימות, ומרגישים שהיינו יכולים להיעזר בעוד כמה שעות ביממה. במציאות הזאת, ישיבה מאחורי ההגה של מכונית שמזדחלת לאיטה, מרגישה לנו כמו בזבוז זמן משווע. בשורה התחתונה, פקקים גורמים להמוני אנשים בכל יום לשנות את מקום המגורים שלהם, להחליף מקום עבודה, להעדיף עבודה מהבית ובאופן כללי לקבל המון החלטות רק על בסיס הזמן האבוד שהם מנסים לחסוך. לרוע המזל, בשנים האחרונות מצב הפקקים בישראל רק החמיר. יותר ויותר ישראלים מוצאים את עצמם מבצעים פעולות שכל מטרתן היא לשפר במעט את חוויית הפקקים המתישה. אז לשמוע פודקאסט מעניין כדי להעביר את הזמן האבוד בפקק, זה כנראה תמיד רעיון טוב, אבל האם אפשר להיות אפילו יותר חכמים בתוך הסיטואציה הזאת? אולי, למשל, לוודא שהמכונית שלנו מבזבזת פחות אנרגיה כשאנחנו בפקק. ובכן, התשובה היא בהחלט כן. כפי שגילו בשנתיים האחרונות עשרות אלפי ישראלים שעברו לרכב חשמלי סיני.

אז מה הקשר בין רכב חשמלי סיני לחיסכון באנרגיה?

האמת היא שלפחות בהתחלה החיבור בין הרכבים החשמליים, ובעיקר הדגמים הסיניים, לבין חיסכון הגיע ממקומות אחרים בכלל. לחלק גדול מהרוכשים של הרכבים האלה קסמה העובדה שדגמים מסוימים הוצעו להם במחיר נמוך יותר מהדגמים המקבילים בשוק שעדיין הונעו בבנזין, כשלא מעט פעמים הדגמים החשמליים גם הציעו אבזור עשיר יותר, או מערכות מתקדמות מהמקובל באותו סגמנט רכב. רוכשים אחרים התלהבו מהעובדה שמכונית חשמלית בכלל היא חיסכון מובהק בהשוואה למכוניות המונעת בדלק, שהרי נסיעה של מאה קילומטרים ברכב המתודלק בבנזין תעלה בערך פי 5 מאותה הנסיעה ברכב חשמלי לגמרי. שלא לדבר על העובדה שרכבים חשמליים נחשבים גם לכאלה שהתחזוקה השוטפת שלהם זולה יותר, לרבות טיפולים תקופתיים, בלאי סטנדרטי, וכד’.

אז למה בכל זאת מתכוונים כשמדברים על חיסכון באנרגיה? ובכן, כשמדובר במכוניות חשמליות, יש את הסיפור של בלימה רגנרטיבית. הכוונה היא לאנרגיה קינטית הנוצרת מפעולה הבלימה של הרכב, הנשלחת בחזרה אל המנוע החשמלי וסוללות הרכב. לצורך העניין, בעת הדריכה על דוושת הבלמים, בעצם מתנתק הזרם החשמלי בין המצבר למנוע, ומתחילה פעולה הפוכה. האנרגיה המופקת מגלגלי הרכב מיתרגמת לחשמל שמוחזר למכונית. עכשיו דמיינו את הנהיגה שלכם בפקק ממוצע, שמתאפיינת בעשרות או מאות לחיצות על הבלמים, ותבינו שבמכונית חשמלית מדובר בפעולה שמייצרת אנרגיה, ולא רק מבזבזת.

במקביל, במכוניות רגילות המצוידות בבלמים רגילים בלבד, החיכוך הבלתי פוסק לא באמת מייצר אנרגיה, אבל כן מייצר בלאי גדול יותר של רפידות הבלמים, ושאר מרכיבי המערכת. במילים אחרות, הגם שישיבה בפקק היא לא תענוג גדול גם במכוניות חשמליות וגם ברגילות, בגרסה החשמלית אנחנו לפחות מייצרים קצת אנרגיה לשימוש חוזר.

לסיכום, המהפכה החשמלית שעוברת על שוק הרכב העולמי אולי לא תפתור את מצוקת הפקקים בישראל, אבל היא כן יכולה לתרום לחיסכון באנרגיה, להפחתה ניכרת של זיהום האוויר, וכמובן לחיסכון כלכלי. בסיטוטאציה הולכת ומחמירה של ישיבה ארוכה בפקקים, מדובר כנראה בנחמה לא קטנה. סעו בזהירות.

יוני אביב

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x