תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

קבלת אזרחות ישראלית לתושבי קבע

במצבים רבים, מי שכבר קיבל מעמד של תושב קבע במדינת ישראל רוצה לקבל אזרחות ישראלית. המעבר הזה נעשה לפי חוק האזרחות ובכפוף לנוהל שהוציא משרד הפנים בנושא. לשם כך נדרשת הגשת בקשה ללשכה של משרד הפנים הסמוך למקום המגורים של תושב הקבע. אז כיצד תושבי קבע יכולים לקבל אזרחות ישראלית בדרך המהירה, היעילה והפשוטה ביותר? בדקנו עבורכם ולהלן התוצאות.

לתושבי קבע במדינת ישראל תעודת זהות ישראלית,. כמו כן, ישנם עולים חדשים שהגיעו לישראל בצורה חוקית בהתבסס על “חוק השבות”, אולם ביקשו להמשיך להיחשב כאזרחים של המדינה ממנה הגיעו ולהסתפק במעמד של תושבי קבע בישראל.

תושבי קבע במדינת ישראל

  1. אזרחים זרים שמחזיקים בתעודת זהות ישראלית, אשר מקנה להם זכויות סוציאליות וחובות כשל כל אזרחי המדינה, ביטוח לאומי, קופת חולים ועוד. למרות כל זה, אין להם מעמד אזרחי במדינה, הם לא מחזיקים בדרכון הישראלי והאזרחות שלהם עודנה משויכת למדינת המוצא ממנה הגיעו.
  2. ישראלים שמתגוררים במזרח ירושלים, אולם מחזיקים דרכון ירדני.
  3. עולים חדשים שהגעתם ארצה מתבססת על “חוק השבות”, אולם לא רוצים לאבד את האזרחות שלהם במדינה ממנה הגיעו ולכן הסתפקו במעמד של תושב קבע בארץ.
  4. בני זוג זרים של אזרחים ישראלים, אשר הצהירו על עצמם כידועים בציבור לאחר שעברו הליך סדור בנושא מול משרד הפנים, ומנהלים חיים משותפים.

בשגרה היומיומית אין הבדל מכריע בין מעמד של תושב קבע לבין מעמד אזרחי, אולם זה ניכר מאוד בימי בחירות לכנסת, שכן תושבי קבע לא מורשים להצביע וישנן זכויות מסוימות ששמורות רק לאזרחים. כמו כן, אזרחות ישראלית כמעט ולא מבוטלת, זאת לעומת מעמד תושבי קבע, שפוקע במידה ותושב הקבע ירד מהארץ והוא מנהל את מרכז חייו במדינה אחרת.

קריטריונים לקבלת אזרחות ישראלית לתושבי קבע

חוק האזרחות הישראלי מאפשר לתושב קבע לקבל אזרחות ישראלית בכפוף למספר קריטריונים שמעוגנים בחוק:

  1. תושב הקבע צריך להוכיח שהוא חי שלוש שנים רצופות בארץ מתוך חמש השנים האחרונות.
  2. תושב הקבע צריך לשכנע את הפקיד של משרד הפנים שהוא השתקע בארץ, ושאין לו כוונה לעזוב בעתיד. הסיבה לכך היא שמדינת ישראל לא רוצה להעניק אזרחות למי שצפוי לעזוב את הארץ זמן קצר לאחר מכן.
  3. תושב הקבע צריך להוכיח שהוא יודע לדבר עברית בסיסית.
  4. תושב הקבע חייב לוותר על האזרחות האחרת שלו כדי לקבל אזרחות ישראלית, ועליו לספק הוכחות תומכות לכך.

קשיים בהליך קבלת אזרחות במדינת ישראל

בשנים האחרונות, משרד הפנים מערים קשיים כשזה נוגע בקבלת אזרחות ישראלית לתושב קבע. הקשיים, קטנים כגדולים, מרחיקים את תושבי הקבע מקבלת אזרחות ישראלית וגורמים להם להתייאש. כך למשל, תושבי מזרח ירושלים שמבקשים לקבל אזרחות ישראלית, נאלצים להיתקע בזמני המתנה ארוכים רק לשם קבלת מועד בו יצטרכו להגיש את המסמכים. כמו כן, משך הטיפול בבקשות לאזרחות מול משרד הפנים הוא ארוך, ונדמה כי הטיפול עצמו מזדחל תוך דרישה של מסמכים רבים ולא בהכרח רלוונטיים. בנוסף, משרד הפנים יכול לדחות בקשות לקבלת אזרחות לאור חשד לעבר ביטחוני או פלילי. לא רק זה, תושבי קבע מתקשים גם כן בהליך הוכחת ויתור על האזרחות הנוספת. על כן, לפני שמתחילים בהליך קבלת אזרחות, מוטב להתייעץ עם עו”ד לענייני הגירה ומשרד הפנים. מדובר באיש מקצוע, אשר מכיר את דיני משרד הפנים על בוריים, והוא יוכל להעניק ייעוץ ומעטפת משפטית רחבה, שתייעל את התהליך.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x