תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

שנה לרפורמה בניוד חשבונות בנק – מה השתנה?

לפני שנה נכנסה לתוקפה רפורמת ניוד חשבונות בנק. מה הרפורמה הזאת  אומרת ואיך היא הצליחה עד כה?

רננה פז

כחלק מרפורמה גדולה יותר של בנקאות פתוחה לפני כשנה, נעשה צעד משמעותי – רפורמת ניוד חשבונות בנק. מאחורי השם הענק עומדת האפשרות למעבר בין בנקים בצורה קלה, נוחה ונגישה ללא בירוקרטיה מיותרת. מה בדיוק המשמעות של המעבר ואיך הרפורמה הצליחה?

מה זה ניוד חשבונות בנק?

המערכת הבנקאית לא תמיד הייתה קלה לניווט עבור המשתמשים. ביצוע פעולות דרש התייצבות פעילה בסניף, חתימה על ריבוי  טפסים, אישורים וכמובן עוד פגישות. בנוסף, שירותים שונים של הבנק "התערבבו" אחד עם השני – גובה העמלות, לדוגמה, יכול היה להיות פועל של כמה פיקדונות והשקעות הלקוח מבצע דרך סניף הבנק שלו – דבר שגם היה יכול להשפיע על ההלוואות שאותו לקוח יכול היה לקחת מהבנק ותנאי ההחזר של אותן ההלוואות.

המעבר בין בנקים גם היה עסק לא פשוט. בנקים לא מיהרו לשחרר מידע שבלעדי בנקים אחרים לא יכלו להציע תנאים טובים יותר ללקוחות. במצב זה הסיכוי כי לקוח יעבור לבנק אחר היה נמוך מאד.

מהפכת הבנקאות הפתוחה שבנק ישראל מקדם בשנים האחרונות, מחייבת את הבנקים לשתף מידע על הלקוחות והופכת בכך את פעולת המעבר בין הבנקים לנוחה ואטרקטיבית יותר עבור הלקוח. במצב כזה, בנקים יכולים למשוך לקוחות חדשים עם הצעות אטרקטיביות התואמות את פעילותם הכספית והתחרות בניהם עולה.

רפורמת הניוד המקוון או הניוד בקליק, שהחלה לפעול בספטמבר 2021 , מאפשרת ללקוחות לנייד את חשבון הבנק שלהם בצורה נוחה ומהירה. כל שעליהם לעשות הוא להיכנס לאתר האינטרנט או לאפליקציה של הבנק אליו הם מעוניינים לעבור ולהגיש בקשה. הניוד יושלם תוך7  ימי עסקים, לאחר בדיקה של הבנק לעמידה בתנאים.

מה קורה עם הוראות קבע וצ'קים בניוד חשבון בנק?

כמו בכל מעבר – יש גורמים רבים שיש לעדכן לגבי השינוי, לדוגמה: ספקים אשר מעבירים תשלומים לחשבון הבנק, צריכים לקבל הודעה לגבי נתוני החשבון החדשים בבנק השונה. כמו כן, ברור כי הוראות קבע וצ'קים שכבר ניתנו או שעדיין לא מולאו, צריכים להיות מכובדים. ניוד בקליק פותר את העניין עבורכם.

שירותי עקוב אחריי שניתנים במעבר בין בנקים מגדירים פרק זמן ארוך שבו תוכלו בשקט וללא חשש לעדכן את כל מי שצריך. בינתיים, כל תשלום שנכנס לחשבון הבנק הישן, יועבר אוטומטית לחשבון הבנק החדש. גם הוראות הקבע וכל צ'ק שיגיע עם פרטי הבנק הישנים, יועברו אוטומטית אל החשבון החדש אשר נפתח.

האם הרפורמה הצליחה?

בכנס של של חברת מס"ב (מרכז סליקה בנקאי) על רפורמת הניוד אמ  המפקח על הבנקים, יאיר אבידן כי "מאז עליית המערכת לאוויר, כ-60 אלף לקוחות כבר עשו שימוש במערכת וכ-40 אלף עברו בנק בפועל. משמע, עשרות אלפי לקוחות הביעו אמון במערכת ומאות אלפי תנועות כבר נרשמו בה".

הלקוחות הרבים אשר עשו שימוש במערכת הניוד ועברו בין הבנקים בשנה האחרונה הוכיחו כי המטרה של יצירת תחרות בין הבנקים על מתן שירותים טובים יותר לקוחות – הצליחה מעל למשוער. בבריטניה, שם יושם לראשונה ניוד בקליק, רק 2%-3% מהלקוחות ביצעו ניוד חשבונות בנק. בישראל, כ-15%-20% השתמשו בשירותי ניוד בקליק. המאמצים שהבנקים משקיעים בשיווק מעידים על התחרותיות המתעוררת.

אפשר אם כן להסיק שניוד חשבונות בנק הוא הצלחה, אך חשוב לזכור כי מדובר רק בצעד אחד מתוך סדרת צעדים שלמה ברפורמת הבנקאות הפתוחה שנועדה לפעול לטובת הלקוח.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x