תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

תפקיד האינסולין בגוף

אם אתם חולים בסוכרת או מישהו מבני משפחתכם חולה במחלה, כנראה שהמילה אינסולין נשמעת אצלכם בבית הרבה מאוד, במיוחד אם מדובר על סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים). האינסולין הוא הורמון אשר מופרש מאיי לנגרהנס, שם אקזוטי יחסית לאזור הנמצא בתוך הלבלב… האינסולין נאגר בתוך תאים ייעודיים ומופרש לדם כאשר רמת הסוכר בו גבוהה.

מהם תפקידי האינסולין בגוף?

לאינסולין תפקידים שונים בגוף. תפקיד מרכזי שלו הוא שמירה על איזון ורמות נכונות של רכיבי המזון בגוף כמו הסוכר והשומנים. אחת הדרכים שלו לעשות זאת היא באמצעות  עידוד בניית רקמת שומן וגליקוגן, רב סוכר הנבנה מגלוקוז. בניית רקמות גליקוגן ושומן מאפשרת אגירת אנרגיה עודפת שלא נעשה בה שימוש (אותן קלוריות שלא נשרפו…). דרך אחרת לאזן את רמות הסוכר היא באמצעות הגדלת כמות קולטני הסוכר בתאים או הגברת רגישותם, מה שגורם לספיגה מהירה יותר של סוכר מהדם אל תוך התאים. בנוסף, לאינסולין חלק חשוב גם בגדילה. הוא מעודד חלוקה של תאים והתמיינות של תאים לתפקידים שונים.

אינסולין אחד, מספר סוגי סוכרת

אינסולין הוא הגורם לאבחנה בין שני סוגי הסוכרת העיקריים: סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2. בסוכרת מסוג 1 ישנו מחסור בהפרשת אינסולין מהלבלב. יכולה להיות הפרשה נמוכה שלו או שלא יופרש בכלל. לכן הטיפול בסוכרת מסוג אחד הוא באמצעות אינסולין. בסוכרת מסוג 2 האינסולין מופרש ואצל חלק מהחולים אפילו בכמות תקינה אך ישנה תנגודת אינסולין. תאי הגוף לא “מצייתים” להוראות האינסולין במידה הנדרשת כך שהסוכר לא נספג בתאים היטב ורמתו בדם נשארת גבוהה. לכן טיפול בסוכרת מסוג 2 לא נעשה דווקא באמצעות אינסולין אלא גם באמצעות תרופות אחרות שמחלישות את אותה תנגודת. סוגי סוכרת נוספים הם סוכרת היריון שהיא שייכת למשפחת סוכרת מסוג 2 וישנה גם סוכרת תורשתית או סוכרת ילודים הדומה יותר במאפייניה לסוכרת מסוג 1.

סוגים של תרופות אינסולין

ישנן היום תרופות שונות המכילות אינסולין, כאשר ההבדלים העיקריים ביניהם הם הזמן שעובר עד תחילת ההשפעה וגם משך ההשפעה של התרופה. לכן, התרופות מחולקות בעיקר על פי פרמטר הזמן:

  • אינסולין מהיר: מתחיל להשפיע תוך 10-20 דקות ומשך השפעתו קצר, בין שעה וחצי לחמש שעות. מטרתו העיקרית היא להפחית את רמת הסוכר בדם לאחר ארוחה ולכן הוא מוזרק לפניה.
  • אינסולין קצר: מתחיל להשפיע תוך חצי שעה עד שעה ומשך  ההשפעה הוא 6-8 שעות. גם הוא מיועד לשמירה על רמת סוכר תקינה לאחר ארוחה אך יש לשים לב שצריך להזריק אותו כשעה לפני הארוחה.
  • אינסולין בינוני: מדובר על אינסולין מהיר או קצר בתוספת חומרים המאטים את הספיגה שלו בגוף. ניתן פעמיים ביום לשמירה על רמת סוכר תקינה באופן כללי במשך היום.
  • אינסולין ארוך: משפיע למשך 24-42 שעות וניתן פעם ביום ומיועד גם הוא לשמירה על רמת סוכר קבועה ותקינה.

את האינסולין מזריקים מספר פעמים ביום בהתאם להמלצה ולסוג האינסולין כשלעיתים ישנו שילוב בין סוגי אינסולין שונים. אפשר גם להשתמש במשאבת אינסולין המוצמדת לגוף ועם צינור היא מחוברת למחט המוזרקת מתחת לעור כך שישנה אספקת אינסולין באופן רציף.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x