ללא קטגוריה

איך לתמוך בבת הזוג לאחר הלידה

גם בן הזוג התומך והמעורב ביותר, עלול למצוא את עצמו עומד משתאה ומבולבל לנוכח השינויים שעוברים על בת זוגו לאחר הלידה. גברים רבים מעידים כי הם חשים שבת זוגם השתנתה פתאום בצורה קיצונית, ולעיתים הם אפילו מרגישים זנוחים בעת שהיא מקדישה את מיטב מרצה לטיפול בתינוק בעוד שהזוגיות נדחקת הצידה. אם גם אתם מרגישים ככה, דעו כי אתם לא לבד.

במהלך ההיריון בדרך כלל יש שיתופיות גדולה בין בני הזוג, למרות שהיא זו שנושאת את התינוק ברחמה באופן פיזי. ודאי הלכתם יחד לקנות ציוד לתינוק, עשיתם רשימות של שמות לבנות או לבנים ואולי אפילו השתתפתם בסדנת הכנה ללידה. ופתאום, לאחר הלידה, משהו בתחושת היחד מתחיל להתערער, ונראה שעל האם הטרייה עוברים דברים שלכם אין חלק בהם.

מה קורה לה?

החוויה שעוברת אישה לאחר לידה היא מורכבת, בלשון המעטה. ראשית, היא מתמודדת עם שינויים הורמונליים לא פשוטים, המשפיעים עמוקות על מצב הרוח שלה. שנית, היא ככל הנראה סובלת כאבים לא פשוטים, בין אם עברה לידה קיסרית או וגינלית. אלו הם כאבים שבעבר היו מרתקים אותה למיטה, אך כיום היא חייבת לטפל בתינוק שאך נולד, ואינה יכולה לדאוג לעצמה. ושלישית, היא עייפה, עייפה, עייפה. ברוב המקרים, האם היא המטפלת העיקרית של התינוק, והיא מושפעת במידה רבה ממחזורי השינה הקצרצרים והלא צפויים שלו. אמהות מניקות אפילו לא יכולות להיעזר באחרים לשם האכלת התינוק, כך שהעומס המוטל עליהן גדול אף יותר. בנוסף, היא מתמודדת עם שינויים בגופה ובסדר יומה וניצבת מול ההבנה הלא פשוטה שחייה לעולם לא יהיו שוב כפי שהיו.

מה עושים?

בשבועות ובחודשים הראשונים לאחר הלידה, נסו להבין את בת זוגכם כלל האפשר, לדאוג לה ולטפל בה. אם אינכם בטוחים כיצד לעשות זאת, נסו את הדרכים הבאות:

  • החמיאו לה: כמו שאמרנו, היא מתמודדת עם הרבה. לאחר ימים שלמים בפיג’מה מכוסת פליטות, עם קילוגרמים עודפים ועיניים מוקפות עיגולים שחורים, סביר להניח שהיא לא מרגישה הכי טוב עם עצמה. הוסיפו לזה את הקשיים ורגשות האשם הכרוכים בטיפול בתינוק שאך נולד, ותקבלו מתכון מושלם לביטחון עצמי ירוד. נסו לעודד אותה, לשדר לה שהיא עדיין נאהבת והבטיחו לה שהיא עושה עבודה מצויינת.
  • דאגו לעבודות הבית: לאחר לידה, הדבר האחרון שיש לה זמן בשבילו הוא עבודות הבית. ואין דבר שמזיק יותר למצב הרוח מאשר בית מבולגן ומלוכלך, במיוחד אם היא מוותרת על שעות שינה כדי לדאוג לו. קחו את עבודות הבית על עצמכם ואפשרו לו לדאוג לתינוק ולעצמה ככל הניתן.
  • שימו לב שהיא מטפלת בעצמה: נשים רבות נוטות פשוט לשכוח מעצמן לאחר הלידה. מעבר לשעות השינה המועטות, הן כמעט לא אוכלות, ממעטות בשתיה ומדלגות על מקלחות. שימו לב שיש לה מספיק זמן לטפל גם בעצמה ועודדו אותה לעשות זאת.
  • הנקה: בשבועות הראשונים, הנקה עשויה לקחת זמן רב, לעיתים אפילו מספר שעות בכל פעם. אישה מניקה עשויה למצוא את עצמה כמעט מרותקת לספה, ללא יכולת לזוז, במיוחד אם זו הפעם הראשונה שהיא מניקה והיא עדיין לא מיומנת בכך. דאגו להביא אליה את כל מה שהיא צריכה – שתיה, אוכל, וגם ספר לקריאה במידת הצורך.
  • תשאלו: הדרך הכי טובה לדעת למה היא זקוקה היא פשוט לשאול. כשאתם שואלים מה אפשר לעשות בשבילה, לא רק שאתם מקבלים תשובה מדוייקת, אתם גם משדרים לה שאכפת לכם ממנה ושאתם דואגים לשלומה. לפעמים, זה כל מה שהיא צריכה.

קרדיט תמונה: .pexels.com

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x