השראהחינוך

גינה לי

לא הרבה פעמים קורה שמכללה אקדמית מאמצת רעיון שהגו סטודנטים כחלק ממשימה חינוכית זמנית לפעילות המשכית ורצופה. אבל זה בדיוק מה שקורה כיום במכללה האקדמית בית ברל בעקבות הצלחת פרויקט "גינה לי", שנוצר במסגרת סדנת הגמר במסלול לחינוך הבלתי פורמאלי בבית ברל בשבוע שעבר

בשבוע שעבר התקיים טקס סיום לקורס ייחודי וחדשני שנערך במסגרת סדנת הגמר במסלול לחינוך הבלתי פורמלי והפקולטה לחקלאות ולימודי סביבה במכללה האקדמית בית ברל בשיתוף פעולה עם מעון “בית בר דרור”. פרויקט זה שילב קבוצת מבוגרים  בעלי מוגבלויות בקורסי חקלאות ואקולוגיה בית ברל.    

שי שרף

פרויקט “גינה לי” שיזמה הסטודנטית שי שרף, הנמצאת בלימודיה בשנה השלישית, מימשה את הרעיון החדשני במתן מענה לאוכלוסייה מוחלשת בקהילה של כפר סבא. של אנשים מבוגרים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית, המתגוררת במעון בר דרור הנמצא בעיר כפר סבא כפר סבא. במהלכו התקיים רצף מפגשים המחברים בין שתי אוכלוסיות שונות בנושאים שונים בכל מפגש 

סטודנטים בשנים א’-ב’  בלימודי חינוך המתמחים בחקלאות, ומשתתפים בקורס לחקלאות עם המרצים דר’ דיוויד קדיש, דר’ אלונה עובדיה ודר’ דוד אילוז ו 10 -דיירים ודיירות בני 60+ ממעון “בית בר דרור” בכפר סבא – בית לאנשים מבוגרים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית.

מטרת הפרויקט הוא לשלב אוכלוסייה מיוחדת בלימודים אקדמיים במכללה האקדמית בית ברל בתחום החקלאות ואקולוגיה, בלמידה משותפת בקורסים של מרצי החוג לחקלאות במכללה.

לדברי הסטודנטית שי שרף, 28, יוזמת  הפרויקט וסטודנטית שנה שלישית  במכללה האקדמית בית ברל במגמת חקלאות ובמסלול חינוך בלתי פורמלי, “הרעיון עלה עקב ההתעניינות בעבודה עם אוכלוסיות עם מוגבלויות , החיבור שלי לטבע ולחקלאות והכרת תרומתו של הגינון הטיפולי ככלי לריפוי ועיסוק, החלטתי לעסוק בכך בפרויקט הגמר שלי.”

הכל מתחיל בחינוך שקיבלתי בבית

כיום, לימודי חקלאות הינו תחום שנכנס יותר ויותר למסגרת גנים, בתי הספר ומסגרות בלתי פורמליות בישראל.   עוד יותר נדיר הוא שיתוף הפעולה הקהילתי בין המכללה האקדמית בית ברל ומעון בית בר דרור במשמעות של מתן שוויון הזדמנויות בעבור אוכלוסיות עם מוגבלויות להיות חלק מחברה מן המניין במוסד אקדמי.

לסטודנטית שי שרף, הוגת הרעיון אין קשר אישי קרוב לאוכלוסיות המיוחדות שעמם היא עבדה במהלך לימודיה במכללה אך לדבריה: “החיבור שלי לעולם החקלאי מגיע מהחינוך שקיבלתי בבית, אני באה עם רקע ומשפחה שאכפת לחיות אורח חיים אקולוגי, לאכול תזונה טבעית וטבעונית, למחזר ולקיים שימוש חוזר, להפריד פסולת אורגנית ולהכין ממנו דשן טבעי לגינה וכמובן להיות מעורבים סביבתית ביישוב הקהילתי בו הוריי מתגוררים. הקמנו גינות ירק בכל בית שגרנו בו עם מגוון הירקות, פירות, תבלינים ועצים כך שלמדתי  לגנן כבר בגיל מוקדם.. הזיקה הרבה שלי לצמחים, לגינות , לטבע והמפגש עם החברה שמתאפשר באופן טבעי בו והמגע באדמה, צמחים, כלי עבודה, יצירת שיח פתוח ומגוון נושאים הקשורים לעולם הגינון הטיפולי, הם הסיבה המרכזית ללמוד במכללה תחום זה. “.

שיעורים משותפים- פרויקט גינה לי

החיבור לאוכלוסיות עם מוגבלויות והממשק עם אוכלוסייה גיל הזהב,  אינו  זר לשי והיא מספרת שבעבר יצא לה לבקר במקום העבודה של אמה, ב”יד שרה” בנתניה, בו נחשפה לדבריה “למבוגרים וקשישים עם בעיות גופניות שונות והייתי עוזרת לאמי עם המטופלים שלה. בהמשך עבדתי בבית אבות ברעננה עם אוכלוסייה מבוגרת וסיעודית בבית אבות ברעננה וכעת הנני עובדת כגננת בגן ברל’ה, גן ילדים מונטיסורי, בו יש ילד המאובחן על הספקטרום ומשולב בגן פרטי רגיל.  . בנוסף, כחלק מהלימודים במכללה, הנחתי קבוצה של דיירים על הספקטרום של אוטיזם, שהתגוררו בהוסטל בכפר סבא ברצף מפגשים חברתיים אשר  הביא התנסות חווייתית והכרות מלמדת מאוד עמם.

סדנת הגמר הוא פרויקט הגמר המתבצע בשנים ב’ וג’ במסלול לימודיי בחינוך הבלתי פורמלי בבית ברל תוך ליווי מנחים בתהליך ההתנסות החינוכית בשדה ובכיתת הלימוד.  הפרויקט מתבסס על תהליך למידה שבמסגרתו מתנסים הסטודנטים בתכנון , פיתוח ויישום פרויקט חינוכי-קהילתי. ההכשרה מתקיימת  בארגון חברתי המוכר על ידי המכללה. סטודנטים מהמכללה מגיעים למפות את הארגון, להבין אילו צרכים יש לארגון וכיצד אפשר למלא להם צורך מסוים או כמה צרכים יחד. תחילה אוספים נתונים, ראיונות, תצפיות וכותבים מיפוי מקיף על מעון בית בר-דרור הכולל  את המבנה הארגוני, סוג האוכלוסייה, מיקום גאוגרפי והקהילה שנמצאת מסביבו, היחסים בין העובדים וצרכים שנמצאו בשטח. בשנה השנייה, מתחילים לתכנן את הפרויקט לפי הצרכים הנחוצים לאוכלוסייה שמשתמשת בשירותים החברתיים והתעסוקתיים וכד’ באותו הארגון. למען הערכה על התקדמות ויצירת תהליך קבוצתי נבנה, כותבים הערות לשימור ושיפור. לבסוף כותבים עבודה מסכמת את  כלל תהליך הלמידה בחינוכית שהתקיים בפרויקט הגמר.

איך נולד פרויקט גינה לי?

בשלב ההתחלתי העליתי רעיון לחשוף את דיירי בית בר-דרור לחוויה סטודנטיאלית במכללה האקדמית בית ברל ויאפשר להם להיות חלק מהחוויה הלימודית על ידי שילובם בשיעורים כסטודנטים מן המניין.  

לאחר מכן, כשהרעיון הועבר למנחים ולמנהל בית בר-דרור, התקבל בברכה ואושר על ידי הנהלת המכללה. התחלתי לתכנן ולבנות את הפרויקט בשילוב המכללה ובית בר דרור ובהנחייתה של גב’ רביד שטיינפרס,  
סטודנטית לשעבר במכללה ולמסלול חינוך בלתי פורמלי. 

חקלאות משקמת- פרויקט גינה לי בערוגות בבית ברל

חקלאות משקמת

“בחרתי לחשוף קבוצה של מבוגרים עם מוגבלויות ללימודי החקלאות בפקולטה לחקלאות ולימודי סביבה בבית ברל. בניתי תכנית שכללה תכנים תאורטיים כגון; אקולוגיה, חקלאות ובוטניקה  והתנסות מעשית בשלבי הגינון השונים. המשתתפים זרעו, שתלו ירקות העונה ונהנו מירקות הגינה. בכל מפגש הקבוצה הוזמנה להאזין להרצאה במתחם החקלאות, “ללכלך את הידיים בעבודות גינון” או להשתתף בפעילות חברתית מהנה. סטודנטים מהמסלול לחינוך בלתי פורמלי והחוג לחקלאות, התלוו, סייעו הנחו את המשתתפים במהלך ביצוע המשימות ותפעול לוגיסטי מבחינה ארגונית.  בסוף הפרויקט נערך טקס סיום במתחם לחקלאות בו קיבלו המשתתפים תעודות גמר. בטקס השתתפו וברכו, מנהל בית בר דרור, שי אירני, מנכ”ל המכללה, ניר הכהן והמנחים מר אמיר שמש וגב’ קלאודיה גוטמן. בסוף הטקס המשתתפים נטעו עץ לימון במתחם החקלאות בבית ברל.

למה בעצם? ” מעון בית בר דרור הינו קהילה של מבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ובעלי קושי בתקשורת והפנמת נורמות מה שמביא המביאים לקשיים בקבלה שלהם בחברה ויוצרים דעות קדומות והדרה חברתית. כשאנשים אלה מתבגרים ומתגלים אצלם סימני זקנה מוקדמים הם נשארים ללא עורף חברתי מספק מה שיוצר תחושות דיכאון, בדידות וחרדה. ולכן יצירת מעורבות חברתית קבועה, העשרת שעות הפנאי, ביצוע תפקידים מגוונים ופיתוח מיומנויות אישיות ומעשיות. כל אלו יובילו לשיפור התפקוד, העצמאות והמעורבות החברתית של אותם בעלי המוגבלות. והיא מוסיפה “זה פרויקט נפלא עבור הדיירים שכן יש להם תמיד את הצורך לקיים פעילות העשרה מחוץ לקהילת המעון וגם עבור הסטודנטים במכללה שעבורם זו הזדמנות להיחשף לאוכלוסיות שונות, הזדמנות להתנדב ולעזור לקיים למידה משמעותית”.

מה מתכננים לעשות עם הגינה בהמשך כשהפרויקט יסתיים

  הפרויקט היה מוצלח מאוד בעבור כלל המשתתפים בו ופנו אלי ברעיון להמשיך את הפרויקט לשנה הבאה או להרחיב את הפרויקט לקורסים סמסטריאליים. אני מקווה שזה אכן יקרה, מכיוון שיש לו פוטנציאל להפוך להיות חלק מהתכנית השנתית  או לשלב אוכלוסיות מיוחדות במסלולי הלימוד של המכללה. המשיך לאורך שהזדמנויות שוות ערך בעבור אוכלוסייה עם מוגבלויות למוסד אקדמי רב דיירים והמכללה

ומה את חושבת שתרצי לעשות בעתיד: “אשמח להיות מעורבת בקידום פרויקטים דומים לו להעשרת אוכלוסייה עם המוגבלויות על מנת לשפר את איכות חייהם ולחשוף אל עולם הטבע והגינון הטיפולי.

ד”ר פנינה שביט

ד”ר פנינה שביט, ראשת החוג והמסלול לחינוך מיוחד אמרה כי “נושא הכללתם של אנשים עם מוגבלות בתחום האקדמי והחברתי בקהילה ובחברה הוא מוקד עניין מרכזי בהכשרת סטודנטים. באמצעות פרויקט “גינה לי” של שי שרף נוצרה הזדמנות ליצירת יחסי גומלין ושילוב נכון ומעצים של השותפים עם ובלי מוגבלות.  סביב נושא מתכנית הלימודים, נוצר מפגש שוויוני שהאיר את מוקדי החוזק של המשתתפים.

אנו רואים חשיבות רבה בפיתוח פרויקטים ותכניות במכללה אשר משלבות אנשים עם מוגבלות וסטודנטים. למפגשים אלה תרומה משמעותית לפיתוח יכולותיהם החברתיות והתקשורתיות של המשתתפים עם מוגבלות ולטיפוח יכולת ההכלה וקבלת האחר לסטודנטים הלומדים במכללה.”

0 0 votes
דירוג הכתבה

רקפת פרא

מומחית תוכן חיובי וצרכנות חברתית. מייעצת ומסייעת לחברות וארגונים בתחום השיווק, הדיגיטל והתוכן. עוסקת בכתיבת חדשות טובות משנת 2018 דרך כתיבה במדור החדשות הטובות באתר Mako ועריכת האתר מאז ינואר 2019 וניהולו השוטף בהתנדבות. הקימה את קטגורית הצרכנות החברתית והראשונה לסקר אותה באופן זה. רואה בסיקור חדשות טובות שליחות ופועלת לייצר חדשות כאלו בעצמה. מרצה באוניברסיטאות וארגונים בתחום התוכן החיובי, צרכנות חברתית וחדשות טובות וכמו כן מחברת בין גופים וחברות לטובת פעילות חברתית וצרכנות חיובית.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x