צרכנות חברתית

חנוכה שמח ומואר עם נוער שמפיץ אור- תרתי משמע

בתקופה כל כך מאתגרת, שבה כל רגע מתפרסמים עוד ועוד סיפורים על האלימות בבתי הספר ובכבישים יש גם קצת תקווה ואור.

חג החנוכה, מזכיר לנו את כוחו המיוחד של האור ואת היכולת המופלאה שיש בו להאיר את התקווה גם ברגעים של קושי וחשיכה. במסורות רבות מדברים על האור הפנימי, אור הקיים בכל אחד ואחת מאיתנו, אור המאפשר לנו לראות את ההזדמנות במקום של הקושי, אור המאיר בתוכנו כוחות שלא הכרנו, אור שהוא התחלה חדשה.

אני זוכרת שבכל שנה בחנוכה ההתרגשות הגדולה באמת שלי כילדה ונערה -הרבה יותר מאור הנרות הסופגניות והמתנות (אע”פ שאלה ריגשו אותי מאוד), היה לצאת לטיול חנוכה במסגרת הצופים. טיולי חנוכה התאפיינו תמיד בייחודיות מעבר לקור הרב בלילות לרוב לפני החג התקיים במסגרת אחת הפעולות יום התרמה שבמסגרתו עברנו בבניינים מדלת לדלת ומכרנו נרות חנוכה בתרומה לעמותות מתחלפות.

כעת בן הנוער הפרטי שלי (12) הולך לצופים ואת ההתנדבות וההתרמות הוא עשה דווקא במסגרת בית הספר ובחנוכה במסגרת הפעילות בצופים הפעילות ההתנדבותית החברתית עומדת לקחת חלק נכבד ומרגש. השנה יפעלו 245 שבטי התנועה בכל הארץ בפעילויות התנדבותית בחופשת החנוכה, כחלק ממסע חוויתי של מפעל טיולי החנוכה, מתוך תחושת שליחות. במסגרת ההתנדבות יצאו חניכי התנועה בכל הארץ למגוון של פעילויות כגון: חלוקת מזון לנזקקים, מרכזי קשישים, ניקיון פארקים  וחופים של רשות הטבע והגנים, מרכזי עולים, טיפול בבעלי חיים ועוד. השנה גדל מספר החניכים פי שניים והגיע למספר של 14,000 חניכים.

חניכים השכבה הבוגרת של תנועת הצופים בהתנדבות בחג החנוכה קרדיט צילום באדיבות תנועת הצופים

אך מלבד 30,000 חניכי השכבה הבוגרת בתנועת הצופים ישנם בני נוער רבים שלא לוקחים חלק בפעילויות חינוכיות ונתונים להשפעות סביבתיות לא פשוטות. וגם לחניכי הצופים כדאי להכיר את פרויקט נערי האור– הוקם על מנת לאפשר מסגרת תעסוקתית חינוכית לנוער בסיכון הפועלת ע”י ייצור נרות בוטיק שדות חקלאיים בהם גדלים צמחי מרפא ומהם מייצרים מיצוי ריחות ייחודיים המשולבים בנרות ובמוצרים נוספים. השנה לראשונה השיק הפרויקט המקסים, חנוכייה בפיתוחם ובעיצובם.

לדברי רני אורן יזם ומנכ”ל הפרויקט “הנרות שלנו הם לפני הכל הסיפור של הנערים שלנו” – נערי האור. נערי האור הינו פרויקט חינוכי-תעסוקתי לבני נוער שבוער בהם להצליח, הפרויקט הוקם על ידי עמותת פטריציו פאולטי בישראל ופועל ברחבי הארץ במטרה לאפשר לבני הנוער לרכוש כלים ומיומנויות לחיים באמצעות השתלבות בתוכנית ייחודית של יזמות עסקית לנוער ועבודה בבית המלאכה של “נערי האור”.

רני אורן מנכ”ל ויזם פרויקט נערי האור צילום מולי גולדברג

איך בני הנוער מגיעים אליכם?

“קיימים בנערי האור כיום 7 מרכזים ברחבי הארץ: בזרזיר, במית”ר אשקלון, מית”ר חולון, מית”ר עראבה [מרכז יום תומך לנוער], חוות צמחי המרפא ברשפון ותיכון כח בת”א. בכל אחד פועלים כ-50 בני נוער שעובדים במשמרות. ובכל משמרת יש בין 10-15 בני נוער כל הזמן. בני הנוער מגיעים בכל מקום בדרכים אחרות- יש נוער כמו בזרזיר שאנחנו ממש אוספים מהרחוב, יש נוער שמגיע אלינו בהמלצה של משרד הרווחה וכד'”

מתי עלה הרעיון לייצר חנוכיה?

צור אדר מעצב תעשייתי שעובד איתנו בפרויקט והוא עובד בכל מני סוגים של חומרים. ברשפון והוא לימד את הילדים לשייף ולשמן, את כני הקרמיקה הם מילאו בחומרים של בנייה עד לגובה המדויק, הכינו את הנרות וארזו את הערכות. לפני מספר חודשים החלטנו לצאת במחשבה על החנוכייה שבהם גם הנוער לוקח חלק. יש מתנדבים שעובדים איתנו ולוקחים חלק בצוותי פיתוח, יש תהליכי ניסוי וטעיה ותהליך שלם עד להגעה לתוצאה הסופית.

החנוכייה מרהיבה עם איכויות שמציעים נערי האור – ארוזה בקופסא מהודרת ובנויה כערכה הכוללת:

•           2 חלקים להרכבת בסיס החנוכייה באמצעות פינים מעץ צפצפה במידות: אורך 59 ס”מ וברוחב של 9 ס”מ

•           9 כלי חרס- במלאים עד למקום מושבו של הנר.

•           45 נרות למילוי עשויים מתערובת בלנד קוקוס.

“הקנים עצמם יכולים לשמש מלבד בחנוכייה בחנוכה כמעמדים לנרות לכל דבר” אומר רני. “המחשבה ביצירת החנוכייה באופן הזה הייתה לאפשר לאור לדלוק כל השנה באמצעות נרות בודים- אם כזוג פמוטים לשבת ואם כנרות בשולחן ולאווירה בחלל הבית /המשרד.”

מחיר הערכה כולה 349 ש”ח כולל משלוח!! ונשארו חנוכיות בודדות. לינק לרכישת חנוכיית נערי האור באתר הבית של נערי האור: https://www.youth-of-light.org/

“השנה בפעם הראשונה, החלטנו לייצר מהדורה מוגבלת של 500 יחידות שברובן כבר נרכשו.” מציין רני בהתלהבות מוצדקת ומוסיף כי ” בשנה הבאה כבר יש כיוונים לשיתופי פעולה והרחבה של קני החנוכייה בעיצובים שונים, מילויים צבעוניים ועוד ועוד. אנחנו כל הזמן חושבים על יצירת עוד ועוד מוצרים ובעיקר על חיבורים לבני הנוער- למשל חיבור לתנועת הצופים יכול להיות הגשמה של חלום גדול מבחינתי” הוא מסכם. ולי יש תקווה גדולה שאולי אפילו בזכות הכתבה הזו לפחות חיבור אחד יוכל להתרחש בין המסגרות ושבשנה הבאה נוכל לכתוב על אור גדול פי כמה וכמה.

את החנוכה השנה אנחנו נדליק עם חנוכיית נערי האור ונהנה מהאור הגדול שהיא מפיצה בחג ובמשך השנה כולה.

חג חנוכה שמח ומלא באור!

5 2 votes
דירוג הכתבה

רקפת פרא

מומחית תוכן חיובי וצרכנות חברתית. מייעצת ומסייעת לחברות וארגונים בתחום השיווק, הדיגיטל והתוכן. עוסקת בכתיבת חדשות טובות משנת 2018 דרך כתיבה במדור החדשות הטובות באתר Mako ועריכת האתר מאז ינואר 2019 וניהולו השוטף בהתנדבות. הקימה את קטגורית הצרכנות החברתית והראשונה לסקר אותה באופן זה. רואה בסיקור חדשות טובות שליחות ופועלת לייצר חדשות כאלו בעצמה. מרצה באוניברסיטאות וארגונים בתחום התוכן החיובי, צרכנות חברתית וחדשות טובות וכמו כן מחברת בין גופים וחברות לטובת פעילות חברתית וצרכנות חיובית.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x