הבית להוריםחדשות טובותחינוך

לימודים מונגשים במיוחד מנפצים את תקרת הזכוכית במדינת הסטארט אפ

דווקא בישראל, אומת הסטרטאפ, תקרת הזכוכית ללימודים אקדמאיים גבוהה ממדינות רבות בעולם המערבי. והיא גבוהה באופן מיוחד לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, שמסגרות הלימוד לא מתאימות להם ומסיבה זו הלימודים וההשכלה הגבוהה נמנעים מהם והם נאלצים לחפש תעסוקה במקצועות שלא מתאימים לפוטנציאל השכלי הגלום בהם.

אישה מדהימה אחת, החליטה לפני שנתיים לעשות מעשה ולנפץ את תקרת הזכוכית ולאפשר לסטודנטים צעירים שמאובחנים על הרצף האוטיסטי ללמוד קורסים בטכנאות מחשבים ובתמיכה במערכות PC ולא רק ללמוד אלא גם למצוא תעסוקה ולהשתלב במקומות עבודה מן המניין.

האקדמית גורדון פותחת תוכנית הסמכה לבוגרים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה

התכנית תיפתח בחודש מרץ הקרוב לאחר פיילוט מוצלח שבמהלכו למדו 12 צעירים, שמאובחנים כולם על הרצף האוטיסטי בקורס ייעודי שנמשך שנה ובמהלכו למדו התלמידים פעם בשבוע ובסיומו מצאו כל הבוגרים תעסוקה במקצוע שלמדו. מכללת ג’ון ברייס שנחשבת למובילה בתחום המחשבים, נענתה לפנייה של האקדמית גורדון לסייע בהתאמת התכנים מבחינה פדגוגית, רגשית וחברתית לצרכים המיוחדים של צעירים אלה.

בימים אלו מוקמת באקדמית גורדון במיוחד עבור התכנית, מעבדת מחשבים ייעודית לצורכי הלמידה של המשתתפים לקראת הקורס החדש שעתיד להיפתח במרץ הקרוב וצפוי להימשך כחצי שנה. הקורס יאפשר לימודי 120 שעות מקצועיות שיתפרשו על פני 24 מפגשים ועוד 50 שעות לפיתוח מיומנויות בין אשיות בסיום התכנית, תוענק למסיימים תעודת הסמכה מטעם האקדמית גורדון ומכללת ג’ון ברייס.

ד”ר נטע ברנסקיע סגנית נשיא האקדמית גורדון

מי שהגתה את הרעיון פורץ הדרך ומלווה את התכנית היא ד”ר נטע ברנסקי, בת 52, סגנית נשיא האקדמית גורדון ודקאנית היחידה ללימודי המשך ומעורבות בקהילה, בעלת Ph.d  בפסיכולוגיה חינוכית התפתחותית. וחוץ מהיותה סגנית נשיא המכללה, עומדת משנת 2009 בראש ביחידה שאחראית על תכניות ללימודי המשך ופיתוח מקצועי של אנשי חינוך וכן חוגים, השתלמויות ולימודי תעודה להכשרה מקצועית של פלחי אוכלוסיה שונים. נטע גם מרצה שנים רבות לפסיכולוגיה ותקשורת בינאישית במסגרת לימודי התואר השני בחינוך ומנהלת את “נקודת מפגש” – מרכז לטיפול וייעוץ באקדמית גורדון.

איך עלה הרעיון לפתוח את הקורס? “בתוקף תפקידי כאחראית על שילוב עובדים בעלי צרכים מיוחדים באקדמית גורדון, אני מטפלת בהם ודואגת לשילוב המקצועי והחברתי שלהם ביחידות השונות במכללה. נמרוד (מופיע בתמונה הראשית) ,אחד שהוא אדם יקר שמאובחן על הרצף האוטיסטי ומשולב ביחידת לימודי המשך ופיתוח מקצועי שאני מנהלת, פנה אלי לפני כ-4 שנים עם חלום ישן שהיה לו, למצוא מקום שבו יוכל ללמוד טכנאות מחשבים ויתאים לצרכים המיוחדים שלו. הוא סיפר לי שבעבר ניסה ללמוד בתכנית רגילה במכללת ג’ון ברייס, ופרש באמצע מפני שהתכנית לא התאימה לו ולדבריו קיימים רבים כמותו.

נעניתי לבקשתו לעזור לו למצוא הכשרה מקצועית מותאמת לאנשים עם אוטיזם בתחום המחשבים. אך למרות חיפוש אינטנסיבי, במשך 4 חודשים, לא מצאתי תכנית כזו! הבנתי שאנחנו במכללה בעצם כמו הסנדלר שהולך יחף, והחלטתי שכגוף שיוזם ומוביל תכניות הכשרה מקצועית, מתפקידנו ומחובתנו לאפשר בדיוק כאלה קורסים. והתחלתי להניע מהלך של בדיקת היתכנות לפתיחת הכשרה כזו.”

להפתעתה ולשמחתה של ד”ר ברנסקי ההיענות הייתה רבה, וגופים נוספים כמו בית אקשטיין, אפ”י ואלוט נרתמו לשיווק התכנית. וכעבור חצי שנה, יצא לדרך הפיילוט הראשון שבו למד גם נמרוד פעם בשבוע ובסופו של דבר סיים בהצלחה יחד עם שאר הסטודנטים את הקורס. מחזור ראשון שסיים את התכנית זכה להשמה מלאה, ומתוך הבוגרים שלושה השתלבו אצלנו בגורדון ובניהם נמרוד שכבר עבד איתנו במחלקה לפני ואחרי שהגשים את חלומו, כעת אנחנו בוחנים את האפשרות לשלב אותו כחלק מהצוות גם לקורס הבא.”

מה נדרש כדי ליצור תכנית לימודים כזו?

הד”ר מסבירה כי “יצירה של כזה קורס הקורס דורשת המון חשיבה ושיתופי פעולה. הוא מתבצע בשיתוף עם מכללת המחשבים הידועה מדיאטק ג’ון ברייס. והושקעה מחשבה אדירה בתכנון והתאמת משך, קצב, ליווי ותוכן ההכשרה כך שיוכלו להתאים למרבית המשתתפים. כמו מה למשל? “כידוע כשמדובר באוטיזם, למעט קווים דומים בקושי לנהל קשרי הדדיים ולהתנהל במצבים חברתיים, השונות בין שני אנשים עם אוטיזם היא עצומה. לכן קיבלנו מג’ון ברייס אפשרויות של מרצים מקצועיים שבחנו לפני באופן אישי ולאחר סינון העברנו להם חומר קריאה ובדקנו התאמה מעבר ליכולת המקצועית גם ברמת הרגישות והסבלנות, החיבור לנושא ועוד. אחרי שבחרנו מועמד מתאים עברנו איתו הדרכות והכשרות והליווי נמשך לאורך כל תקופת הקורס.

מעבר לזה צירפנו לכל השיעורים מלווה חברתית בוגרת בית אפשטיין שמתמחה בליווי אוכלוסיה עם אוטיזם שנכחה פיזית בכל השיעורים, העבירה לי דוח מפורט מאוד בסיום של כל שיעור וגם דיברה עם התלמידים אחרי השיעורים וסייעה להם להתמודד עם דינאמיקות בעייתיות- למשל אם לאחד מהתלמידים נדרשה המון תשומת לב שגזלה את הזמן והמקום של שאר התלמידים בכיתה או שלתלמיד אחר הייתה בעיה לשאול שאלות את המרצה…

דוגמה נוספת ליכולת המדהימה של המרצה היא להעביר את השיעור בקצב שונה לגמרי משיעור רגיל, ליווי במצגות מאוד מפורטות ובנוסף גם לתמלל את המלל שלו עצמו בשיעור למחשב כדי שלמי מהתלמידים שיש בעיה לעקוב אחרי משפטים יהיה את הטקסט מול העיניים”

האם הקורס עצמו שונה מקורס זהה ברמה המקצועית? “לחלוטין לא. אבל יש בו הרחבות שקשורות למיומנויות בין אישיות. במקרה שלנו הקורס בדיוק בא לתת מענה לכך שיש צורך בהתאמה של אופי הלימודים והמסגרת לצרכים המיוחדים של הלומדים. אנחנו מספקים תכנית עם קצב שונה, פריסת תוכן אחר, מודלים של הכנה לעולם העבודה, כתיבת קורת חיים, הכנה לראיון עבודה, ליווי רגשי חברתי וסיוע בהשמה.

מורן שוורצברד

מי שמובילה כיום עם כל הלב והנשמה, את הוצאתו לפועל של מחזור ההכשרה השני,  היא מורן שוורצברד, בת 38 שאחיה הקטן בן ה-27 מאובחן עם אוטיזם. בשל החיבור האישי של מורן לנושא, היא יזמה להוביל את המחזור החדש של הקורס. מורן מגיעה מעולם ההדרכה והפיתוח הארגוני, ולכן תרומתה לתכנית רבה מאוד.

מה צריכים המועמדים לעבור כדי להתקבל לקורס? “ראיון אישי ומבחן כניסה בנושאי ידע כללי בתחום המחשבים, יכולת קריאה של חומר טכני באנגלית, מוטיבציה גבוהה ויכולות למידה ותרגול עצמי, הן חלק מנתוני ההתאמה הראשונית שנבדקים בראיון ובבחינת הכניסה”

ספרי לי על התהליך להתאמת המרצים לקורס “המרצים המקצועיים הם מטעם מכללת ג’ון ברייס, הם נבחרים על ידנו, ומלווים לאורך כל התכנית בתהליך של היוועצות מקצועית ע”י ידי בהקשר לתהליך הלמידה וצרכיו האישיים של כל תלמיד ותלמיד. אנו דואגים לכך לסטודנטים המיוחדים שלנו יזכו לקשר קרוב וקשוב עם מספר מצומצם של דמויות על מנת לשמור על חוויית אינטימיות ויציבות בתחום הבינאישי, שהוא מאתגר עבורם גם ככה. בנוסף לכך, לאורך התכנית קשר מתקיים לעיתים קרובות עם המשפחות/ ההורים ע”פ רצון התלמיד, יש מדריך אישי שמלווה את הקבוצה כמבנה חברתי ומנהל מעקב ושיחות אישיות עם כל תלמיד אחת לשבוע.

כל תלמיד יזכה גם למטפל אישי שיעניק לו תוספת של שעות ליווי פרטני, מקום משלו לדבר וללבן את התהליך האישי והרגשי שהוא עובר במקביל להכשרה. בנוסף אנשי המקצוע המלווים את המעטפת של לימוד המיומנויות הבינאשיות וההכנה לעולם בעבודה. הללו מומחים ובעלי ניסיון בטיפול ועבודה עם אנשים על הרצף האוטיסטי. בסוף התהליך מתקיים טקס מרגש של הענקת תעודות ביום במעמד הבוגרים ומשפחותיהם. בטקס הורים ומשתתפים מספרים על חוויתם האישית במהלך ההכשרה. השאיפה שלנו ושם מכללת ג’ון ברייס, היא להגיע לידי 100% השמה של הבוגרים במקומות עבודה ראויים במשק”

ומה התכניות להמשך? “במחזור החדש שיפתח מתכננים לפתוח פלטפורמה שתהווה תמיכה לבוגרים לאחר השילוב שלהם בעבודות, במטרה להקל את השתלבותם במקומות העבודה לאורך זמן. בנוסף ממה שד”ר ברנסקי מספרת בימים אלה ממש התכנית המיוחדת שנבנתה באקדמית גורדון מפורסמת באתרים שונים לאוכלוסיה הרלוונטית. כמו בעבר אנו זוכים גם הפעם לתמיכה וסיוע בפנייה אישית למועמדים רלוונטיים ע”י גורמי טיפול אלו, שמכירים אותם באופן אישי, מעידים על ההתעניינות הרבה והרלוונטיות של התכנית לאוכלוסיית היעד.” היא מסבירה ומדגישה כי ” האקדמית גורדון הינה גוף חינוכי מלכ”ר שמלבד הקורס הזה פועל מתוך שליחות חברתית קהילתית במטרה לספק תכניות הכשרה מקצועית למגוון אוכלוסיות שונות ומגוונות, שיש בהן הזדמנות לכל אדם באשר הוא להגשים את יכולותיו במסגרת שתתאים באותה מידה לצרכיו המיוחדים כמו שתתאים לכישוריו המיוחדים.”

1.5 2 votes
דירוג הכתבה

רקפת פרא

מומחית תוכן חיובי וצרכנות חברתית. מייעצת ומסייעת לחברות וארגונים בתחום השיווק, הדיגיטל והתוכן. עוסקת בכתיבת חדשות טובות משנת 2018 דרך כתיבה במדור החדשות הטובות באתר Mako ועריכת האתר מאז ינואר 2019 וניהולו השוטף בהתנדבות. הקימה את קטגורית הצרכנות החברתית והראשונה לסקר אותה באופן זה. רואה בסיקור חדשות טובות שליחות ופועלת לייצר חדשות כאלו בעצמה. מרצה באוניברסיטאות וארגונים בתחום התוכן החיובי, צרכנות חברתית וחדשות טובות וכמו כן מחברת בין גופים וחברות לטובת פעילות חברתית וצרכנות חיובית.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x