חדשות טובות

לראשונה גם בלשון נקבה קאבר לשיר “כנפי רוח” של הרב קוק לעידוד

בימים טרופים אלה, כשכל עם ישראל והעולם כולו מבקשים למצוא כל זיק של תקווה ואופטימיות, מקבל שירו של הרב קוק – “כנפי רוח”  – משמעות ורלוונטיות יותר מתמיד. הזמרת בת אלה השיקה בדיוק לפני שבוע בראש חודש ניסן, קאבר מחודש לשיר, בעיבודו המרגש ונוגע של עמוס בן-דוד, כאשר היא מציעה לראשונה חידוש נוסף בעניין המילים. אל המילים שנכתבו במקור בלשון זכר, מבקשת בת אלה להוסיף גם את לשון הנקבה וברוח של אחדות זו, לאפשר לכל אחד ואחת מאיתנו להתחבר אל מילות השיר באופן ישיר וייחודי.

בת אלה

בת אלה -בת 53 זמרת נשמה ישראלית, בוגרת להקת פיקוד דרום, גדלה והתחנכה בדימונה להורים ירושלמיים עם שורשים מחאלב (סוריה) ופרס. בת אלה חרטה על דגלה את ערך “קירוב הלבבות” אותו היא מביאה בייחודיות רבה בהופעותיה. בארץ הופיעה על הבמות החשובות מזאפה ועד קיסריה בניהולם המוסיקלי של עמוס בן-דוד, אריאל קשת וגיא מינטוס.

מילות השיר

בן אדם, עלה למעלה עלה                       בת אדם, עלי למעלה עלי

עלה למעלה עלה בן אדם                        עלי למעלה עלי בת אדם

עלה למעלה עלה.                                  עלי למעלה עלי.

כי כוח עז לך                                        כי כוח עז לך

יש לך כנפי רוח, יש לך כנפי רוח            יש לך כנפי רוח, יש לך כנפי רוח

כנפי נשרים אבירים.                             כנפי נשרים אבירים.

אל תכחש בם                                       אל תכחשי בם

פן יכחשו לך.                                       פן יכחשו לך.                                 

דרוש אותם – דרוש בן אדם                  דרשי אותם – דרשי בת אדם

וימצאו לך מיד.                                   וימצאו לך מיד.

מילות השיר המוכר הן של הרב אברהם יצחק הכהן קוק מתוך ספרו אורות הקודש’ (א’, ס”ד) בהן הוא מכריז ומעודד כל אדם ואדם לעלות מעלה מעלה לגבהים השמיימיים, לאותם כוחות נשגבים שנמצאים בו. לא לפחד ולחשוש, להאמין ביכולת ובעוצמה הטמונות בו להתמודד עם מכשולי הדרך והאתגרים אותם היא מביאה לפתחו ולא לוותר.

לדבריה של בת אלה: מילות השיר כל כך חזקות ורלוונטיות לימים הקשים שכולנו עוברים עתה ומקבלות משנה תוקף מהאתגר המטורף שכל האנושות ניצבת בפניו בימים אלה. כשכולם מייחלים לתרופה ולחיסון לנגיף הקורונה– אל לנו לשכוח גם את רפואת הנפש, שיודעת ימים קשים מאוד לא פחות. השיר הזה בעיניי הוא לגמרי “תרופה” שכזו – “תרופת כוח ועידוד לנשמה”.  

היא מסבירה כי כשנפגשה במילות השיר החזקות, תמיד הפריע לה במקום מסוים, שהמילים הן רק בלשון זכר. “ברור לי שהרב קוק התכוון לכולם כשכתב את השיר, זכר ונקבה, אבל יש משהו חזק וחודר יותר כשהמילים כתובות ומושרות גם בלשון נקבה ולכן בחרתי להציע את השיר לעולם גם בוורסיה שכזו. העיבוד המרגש של עמוס, מבטא בעיניי בצורה נפלאה ויצירתית את מילות השיר ומשמעותן”.

בנוסף, הבחירה להוציא את השיר דווקא בבוקרו של ראש חודש ניסן הוא סמלי מאוד עבורה “מעבר לעובדה שבכל ראש חודש, הלבנה מתחילה את “המסע” שלה להתמלא מחדש ולהחזיר לנו את אותו אור שכביכול אבד לנו אט אט בחציו השני של החודש שחלף, שזה כשלעצמו גם סוג של תקווה בימים אלה – אנחנו מתחילים את חודש ניסן, אותו חודש שטומן בחובו כל כך הרבה סמלים של התחלות חדשות, פריחה, לבלוב ויציאה לחירות – ערכים שכולנו מייחלים ומתפללים להם בעת הזו.”

שיריה של בת אלה הם בלחנים ועיבודים המבטאים את המרקם המוסיקלי העשיר והמגוון של ישראל בת ימינו. הטקסטים העוצמתיים של השירים, המנגינות הקליטות, העיבודים העשירים והביצוע הרגיש והנוגע של בת אלה, יוצרים מופע שכולו מוסיקת נשמה ישראלית – חוויה מוסיקלית מרוממת רוח, שמחה ומקרבת לבבות.

בת אלה הוציאה ארבעה אלבומים: ״תפילתי” ו”לכי לך”  – בעיבודו וניהולו המוסיקלי של עמוס בן-דוד, “רגעים”  – בעיבודו וניהולו המוסיקלי של אריאל קשת ואלבום הופעה חיה  – “בת אלה LIVE עם גיא מינטוס וסימפונט רעננה״ בעיבודו וניהולו המוסיקלי של גיא מינטוס. בימים אלה עובדת בת אלה על אלבומה החמישי עם עמוס בן-דוד.

3 2 votes
דירוג הכתבה

רקפת פרא

מומחית תוכן חיובי וצרכנות חברתית. מייעצת ומסייעת לחברות וארגונים בתחום השיווק, הדיגיטל והתוכן. עוסקת בכתיבת חדשות טובות משנת 2018 דרך כתיבה במדור החדשות הטובות באתר Mako ועריכת האתר מאז ינואר 2019 וניהולו השוטף בהתנדבות. הקימה את קטגורית הצרכנות החברתית והראשונה לסקר אותה באופן זה. רואה בסיקור חדשות טובות שליחות ופועלת לייצר חדשות כאלו בעצמה. מרצה באוניברסיטאות וארגונים בתחום התוכן החיובי, צרכנות חברתית וחדשות טובות וכמו כן מחברת בין גופים וחברות לטובת פעילות חברתית וצרכנות חיובית.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x