חדשות טובותכלכלה

אחרי תריסר שנות הצלחה, Call יכול פותחת את האקדמיה הראשונה בעולם ללימודי מעסיקים!

בישראל 2019 יש קרוב לחצי מיליון אנשים בוגרים עם מוגבלויות פיזיות ואו נפשיות בעלי פוטנציאל תעסוקתי לא ממומש. החוק להעסקת -5% של עובדים עם מוגבלות, במגזר הציבורי לא מיושם וגם צו ההרחבה שחוקק במגזר הפרטי המחייב העסקה של 3% מהעובדים בחברה בה מעל 100 עובדים, רחוק מלהשביע רצון. בכנס ראשון מסוגו ומרתק ,השיקה אתמול חברת Call יכול את האמצעי האולטימטיבי לפתרון. והתגובות מעוררות התפעלות!

לא הרבה פעמים אני לוקחת חלק בכנסים מקצועיים אבל משהו בכנס הזה ריתק אותי ואני מאוד שמחה שלקחתי בו חלק. מבין המשתתפים שברובם המכריע היו מנהלים/ות משאבי אנוש וגיוס, מנהלי אחריות חברתית והממונים על תעסוקת אנשים עם מוגבלויות, בחברות ציבוריות ופרטיות. וגם מספר עובדים של Call יכול המתמודדים  עם מוגבלות, גוף ונפש ששיתפו בכנות ובפתיחות בתהליך ההשתלבות שלהם בעבודה , בתנאים ובסביבת עבודה שאפשרה להם להרגיש בטוח, לצמוח ולגדול. מאוד משמח אותי להיות השופר התקשורתי הראשון לבשר את הבשורה שתביא להצלחה בשיפור המיומנויות לקליטת עובדים בעלי מוגבלויות.

אמיר בר נתן בכנס Call יכול צילום שלום חזן

עוד לפני הבשורה על הקמת אקדמיה ללימודי מעסיקים ראשונה מסוגה בעולם העובדה כי ההרשמה נסגרה מאוד מהר אחרי שנפתחה והאולם היה מלא. לדברי אמיר בר נתן בן 47 , מת”א, ממייסדי החברה וכיום מנהל תחום שיקום תעסוקתי ואחד מהמדריכים בהאקדמיה החדשה, “במסגרת האקדמיה למעסיקים אנחנו מציעים מגוון של הכשרות לתפקידי גיוס ומשאבי אנוש ולמנהלים הישירים אלו שמנהלים את האדם שמתמודד עם מגבלה”.

בכנס הוא מוסיף, “הצגנו את הסיבות המפתיעות לאבטלת אנשים עם מוגבלות והסברנו שמגזר זה מתמודד עם טראומה של דחייה חברתית, מצוקות של עוני וקשיים של נוכחות. מרבית המעסיקים לא נותנים לצרכים האלו מענה מותאם ועל כן מרבית האנשים עם מוגבלות אינם מועסקים.”

איך עלה הרעיון לפתוח אקדמיה?

Call יכול הינה חברה עסקית ראשונה מסוגה בעולם המעסיקה בעיקר אנשים המתמודדים עם מוגבלות, שמספקת שירותים לחברות רבות במשק (כמו כלל, הראל, לאומי קארד, בנק הפועלים, שטראוס ועוד), כבר 12 שנים. “לאורך השנים העסיקנו בחברה מאות עובדים מתוך אלפי מועמדים פוטנציאלים בעלי מוגבלויות שונות פיזיות ואו נפשיות. הידע הרב שצברנו בכל מה שקשור למיון, גיוס, תעסוקה וניהול של עובדים עם מגבלה יחד עם הצורך הגדל והולך בקרב מעסיקים וחברות לשלב עובדים עם מוגבלויות בעבודה הוליד מחקר גדול שבסופו הוליד את הרעיון להקים אקדמיה להעברת הידע המעשי למי שהכי זקוקים לו בחברה העסקית במשק. במהלך השנה האחרונה קיבלנו מנהלי החברה, החלטה להציג את המודל הניהולי הקיים ולהעביר את הידע הזה הלאה כדי לעודד מעסיקים נוספים להעסיק אנשים עם מגבלה ולסייע לאלו שכבר מעסיקים”, הוא מספר ומוסיף:

“נתוני האבטלה של אנשים עם מגבלה מעידים שהצורך קיים, מרבית האנשים עם מגבלה אינם מועסקים, כמו כן ככל שהמגבלה חמורה יותר הסיכויים לתעסוקה הוגנת ושווה קטנים. צו ההרחבה המחייב עסקים בינוניים וגדולים להעסיק אנשים עם מגבלה עודד חברות וארגונים להתחיל ולבחון את הסוגיה אבל בהרבה מקומות נתקלו בחוסר ידע כיצד לפעול או חוו אי הצלחות שגרמו להם להפסיק מלנסות.  האקדמיה למעסיקים של Call יכול נוצרה ונולדה בדיוק במטרה לתת מענה ברור, אותנטי  ומחובר למציאות לצורך הזה”.

אקדמיה ללימוד מעסיקים לשילוב אנשים עם מוגבלויות -Call יכול

מה הסיבות לאבטלה הגבוהה במגזר בעצם?

“איתרנו 3 סיבות עיקריות שמסבירות את הנתונים” עונה בר נתן: 
– בעיות נוכחות – אנשים עם מגבלה עשויים להתמודד עם סוגיות של נוכחות בשל המגבלה אם זה הליכונים שמתקשים לצאת לעבוד כשגשום וסוער, אנשים שמתמודדים עם טרשת או אנשים שנעזרים בדיאליזה- אלו דוגמאות ספורות של אנשים שאחוזי המשרה שלהם עשויים להשתנות בהתאם למצב הרפואי ושוק התעסוקה הנוכחי אינו מותאם לכך.
– אחוז גבוה מקרב האנשים עם מגבלה מתמודדים עם מצוקות של עוני ובעיות חיים – עיקולים, הוצאות לפועל, תביעות, בעיות רפואיות, מנהלות רפואיות ועוד. מצוקות אלו משפיעות על הקשב ועל היכולות של אותו עובד בעבודה וגם כאן שוק התעסוקה לא רואה ולא נותן מענה.”

והסיבה שהכי ריגשה אותי בכנס PTSR

-מרבית האנשים עם מגבלה מתמודדים עם  טראומה של דחייה חברתית – PTSR PostTraumatic Social Rejection. מי שהסביר עליה בכנס הוא גיל וינש מנכ”ל וממייסדי Call יכול. לדבריו הקושי להתמודד עם דחייה חברתית הוא קשה מאוד עד כדי טראומה למרות שההגדרה המקצועית לטראומה היא מצב שמעמיד את האדם בסכנת חיים. אנשים שחווים דחייה חברתית וניכור שלא מלווים או מטפלים בנושא קרוב לוודאי שיסבלו מאוד וימנעו ממצבים שבהם הסיכוי לחוות דחייה נוספת קיים. עבור אנשים עם מוגבלות חוויית הדחייה גבוהה מאוד והרבה פעמים החרדה מקשה עליהם ביצירת קשרים ובראיונות עבודה שבהם אנשים רגילים מתרגשים אז עבור אנשים עם מוגבלות זו עשויה להיות מציאות בלתי אפשרית ממש.

אחת הסיבות הראשונות שהציגו חברות בסקר גדול שערכה החברה הייתה חוסר איתור מועמדים פוטנציאלים- אחת הסיבות לכך היא שמועמדים שמתמודדים עם PTSR לא יביאו לידי ביטוי יכולות שלהם בראיון העבודה ולמעסיק לא תהיה ההזדמנות לראות את הפוטנציאל שלהם. אחת הדרכים שהוא מתאר להפשרת המתח בCall יכול היא שהייה של מועמדים בקפטריה יחד עם עובדי החברה כדי לאפשר להם לשאול שאלות ולשחרר מתח.

הקפטריה בCall יכול – מעודדת שיח

אמיר מוסיף כי “האקדמיה למעסיקים של Call יכול מציעה מגוון של קורסים והכשרות כיצד נכון ואפשרי להתייחס לשלושת הסיבות האלו ואלו מענים נמצאו מתאימים ויעילים לאורך השנים.

במסגרת הקורסים באקדמיה, עוברים מנהלי הגיוס וההדרכה של החברות סדנאות של התנסות, חוויה ואפילו תרגול עם עובדי Call יכול המתמודדים עם מגבלה.

אנחנו רוצים להעביר את הידע ואת הבשורה התעסוקתית של Call יכול לכל הארגונים, קטנים וגדולים, ומקווים שיגיע היום בו לא יצטרכו את התיווך שלנו כיוון שלהעסיק אדם עם מגבלה כבר לא היה עניין מיוחד והידע יהיה קיים וזמין ומבוסס על אינספור הצלחות והיכרות אישית”

אמיר מספר לי כי הוא “יודע היום לומר שמה שהניע אותי לנהל עסק חברתי ולא עסק שהוא למטרות רווח היה משבר משפחתי , אבי עבר ניתוח שכשל, במשך שנים רבות, עד לפטירתו, ליוויתי אותו במסגרות שיקום רבות , לומד להכיר את החשיבות והמורכבות של התחום הזה. במשך שנים רבות עסק בתפקידים שונים במסלול ניהולי,  בתחילה בחברות עסקיות. ולפני כ 12 שנים הקים יחד עם ד”ר גיל וינש ואפרת שגב וינש את Call יכול. במשך 6.5 שנים שימש כמנכ”ל החברה והיה אמון בעיקר על הסוגיות הכלכליות והעסקיות של החברה.

“לפני כ 5 שנים קיבלתי החלטה לעבור צד או יותר נכון להשלים את הידע שהיה חסר לי והלכתי לעשות מסלול השלמה לתואר שני בעבודה סוציאלית. התואר השני הקודם שלי היה במנהל עסקים כך שלא באתי מהתחום. מאז שאני זוכר את עצמי הדרכתי, עוד מימי תנועות הנוער.  האקדמיה למעסיקים היא הגשמה והשלמה של עוד חלום , להדריך את התכנים שהכי מסקרנים, מרגשים ומעניינים אותי ולהוביל באמצעותם שינוי.”

0 0 votes
דירוג הכתבה

רקפת פרא

מומחית תוכן חיובי וצרכנות חברתית. מייעצת ומסייעת לחברות וארגונים בתחום השיווק, הדיגיטל והתוכן. עוסקת בכתיבת חדשות טובות משנת 2018 דרך כתיבה במדור החדשות הטובות באתר Mako ועריכת האתר מאז ינואר 2019 וניהולו השוטף בהתנדבות. הקימה את קטגורית הצרכנות החברתית והראשונה לסקר אותה באופן זה. רואה בסיקור חדשות טובות שליחות ופועלת לייצר חדשות כאלו בעצמה. מרצה באוניברסיטאות וארגונים בתחום התוכן החיובי, צרכנות חברתית וחדשות טובות וכמו כן מחברת בין גופים וחברות לטובת פעילות חברתית וצרכנות חיובית.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x