מדור פרסומי

בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי

דרכון פורטוגלי – הסיבות

אנחנו במשרד  ישראל מזרחי ושות,נשמח לעמוד לשירותכם במתן ייעוץ והכוונה, וכן נבצע עבורכם את כל שלבי התהליך. לייעוץ ראשוני מהיר לבחינת זכאותכם לדרכון ואזרחות פורטוגליים ניתן לבקר באתר portuguesecitizen.co.il

האופציה לקבלת דרכון פורטוגלי ניתנה לאחר החלטת ממשלת פורטוגל לפני כ5 שנים לאפשר ליהודים השייכים לצאצאי מגורשי יהדות ספרד לקבל אזרחות פורטוגלית. הליך שיאפשר להם להיות חלק מאזרחי האיחוד האירופאי על כל המשתמע מכך. החוק נקרא “חוק מגורשי ספרד” והוא הגיע כתיקון מסויים לעוולת הגירוש שנגרמה על ידי פורטוגל של שנת 1497. החקיקה הזו גרמה לכך שיהודים רבים ממהרים לנצל את ההזדמנות ולהנות מסל ההטבות שמעניקה האזרחות, כדוגמת אפשרות למגורים בכל אחת מהמדינות החברות באיחוד האירופי ואפשרות תעסוקה בהן, רכישת מקרקעין להשקעה, כניסה למדינות שלא מאפשרות כניסה לבעלי דרכון ישראלי, לימודי השכלה גבוהה בעלות מסובסדת ועוד .

מי זכאי לאזרחות ודרכון פורטוגלי?

הזכאים לדרכון פורטוגלי הינם יהודים, מעל גיל 18, ללא עבר פלילי בארץ ובחו”ל וכמובן צאצאיהם של מגורשי ספרד או פורטוגל. על הצאצאים להוכיח קשר דם, דהיינו שהם נכדים לסבא או סבתא פורטוגליים.

בתיקון שהוחל על החוק נקבע שמספיקה ההוכחה כי קיימת זיקה לגירוש יהודי ספרד ופורטוגל בכדי להגיש בקשה לדרכון פורטוגלי, מבלי הצורך להוכיח תנאים נוספים כדוגמת שש שנות מגורים במקום. מי שמוסמכים לתת אישור על הזיקה הם נציגי הקהילה היהודית בפורטוגל, חלקם נמצאים בפורטו וחלקם בליסבון בירתה.

כדי לבצע בדיקת זכאות ראשונית בסיסית ניתן להיכנס למאגרי שמות המשפחה המופיעים במקורות שונים באינטרנט, דרכם ניתן לבדוק אם שם משפחה של המועמד מופיע. מדובר במאגר של כמה אלפי שמות שפורטוגל הכירה בהם כשייכים לקהילה היהודת אשר גורשה בעבר מפורטוגל ומספרד. מי שהצליח לאתר את שם משפחתו במאגר יכול להגיש את המסמכים הנדרשים לקהילה היהודית בפורטוגל בצירוף אילן יוחסין בסיסי המציין את הקשר. חשוב להבין, כי בחלוף השנים והדורות שמות משפחה רבים קיבלו הגהה שונה והתאמה לשפה העברית. לכן, גם מי שלא מצא את שמו במאגר ויכול להוכיח קשר מובהק למגורשי ספרד יוכל לשלוח את הבקשה.

מעבר לשם המשפחה כאמור, יש להוכיח את המוצא היהודי הפורטוגלי. אך מכיוון שהיהודים הספרדים גורשו משם נבחנות המדינות בהם התיישבו אותם מגורשים. כאשר מדינות ערב כדוגמת איראן, לוב, אלג’יריה, מרוקו, מצרים, טוניס וטורקיה נחשבות לנפוצות בקרב התיישבותם של מגורשי ספרד. הן נחשבות למדינות המזכות בדרכון פורטוגלי ובאזרחות (כמובן לאחר מעבר התהליך והאישורים). אך גם מדינות רבות אחרות כדוגמת צרפת ויוון נבדקות לזכאות עם הגשת המסמכים וההוכחות.

לסיכום, כל מי שיש לו זיקה וקשר לגירוש יהודי ספרד, הן מכח שם המשפחה אילן היוחסין או מדינת המוצא והוא מעל גיל 18 וללא עבר פלילי, יכול לבחון את זכאותו לדרכון ואזרחות פורטוגליים ולהנות מההזדמנות שיצר “חוק מגורשי ספרד”. כיום לא ידוע עד מתי החוק ישאר על כנו ולכן מי שמעוניין בדרכון כדאי שיזדרז (יתכן והחוק יוגבל בעתיד).

למי שאינו בקיא בכל השלבים ותנאי הזכאות מומלץ להיוועץ בעורך דין שמתמחה בהוצאת דרכונים פורטוגליים הוא יוכל לבצע את בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי.

התהליך ארוך ויכול לקחת שנתיים ויותר, מעבר לקהילה היהודית הנותנת אישור יש להנפיק את הדרכון עצמו והאזרחות וזה תהליך שדורש קשרים מול הממשל ומול עורכי דין פורטוגליים שיטפלו בבקשה משם. תרגום מסמכים, בקיאות בשלבי התהליך ועוד. לכן כדי לקצר תהליכים ולמנוע טרטור מול גורמים שונים רצוי להיעזר במי שמכיר את הפרוצדורה ויכול לבצע את כל התהליך בצורה הכי יעילה ומהירה.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x