מדור פרסומי

תזונת תינוקות במשפחות צמחוניות וטבעוניות

תזונה נכונה ומאוזנת היא הבסיס לחיים בריאים, ולפי משרד הבריאות כלכלה צמחונית הנעשית בצורה מושכלת יכולה לספק את כל הצרכים התזונתיים מתקופת הינקות ועד זקנה. משרד הבריאות הגדיל לעשות ופרסם בשנת 2013 מסמך הנחיות בנושא תזונת תינוקות במשפחות צמחוניות וטבעוניות. יחד עם זאת, יש עדיין רופאים ותזונאים שאינם ממליצים על תזונה צמחונית וטבעונית לתינוקות, הם עלולים להרתיע הורים רבים המתלבטים בנושא תזונה צמחונית או טבעונית לילדים, בדגש על תינוקות, לכן חשוב להדגיש כי כל עוד מקפידים על תזונה נכונה ובריאה התינוק יכול לקבל את כל צרכיו התזונתיים.

להקפיד על הנחיות התזונה הנכונה לתינוקות

בשנים האחרונות החלו ישראלים רבים לעבור לתזונה צמחונית וטבעונית כדרך חיים, אך כאשר הצמחונים והטבעונים הופכים להורים רבים מהם מתלבטים בנושא התזונה הנכונה והמתאימה לתינוקות ולילדים. עשרות מחקרים נעשו בנושא זה, וניתן להתעדכן במחקרים החדשים ביותר המפורסמים על ידי האקדמיה לתזונה ודיאטה, אחד מהארגונים הגדולים והמשפיעים ביותר בעולם. לדברי נציגי הארגון תזונה צמחונית או טבעונית המתוכננת נכון עונה על כל הדרישות התזונתיות של התינוק, והתזונה תומכת בגדילה והתפתחות תקינה של הפעוט, והיא מתאימה גם לנשים בהריון, לתקופת ההנקה, וכמובן גם לתקופת הילדות, הבגרות והזקנה.

למעשה, תינוקות המקבלים תזונה צמחונית וטבעונית מקבלים את האנרגיה שהם צריכים ואת כל רכיבי התזונה הנחוצים לגילם ולקצב התפתחותם. אם ההורים של התינוק מקפידים על תזונה צמחונית או טבעונית הכוללת את כל רכיבי המזון הנחוצים לתינוק בכמות מספקת, כולל חלבונים, פחמימות, ויטמינים, מינרלים, ברזל, ליפידים וכו’, אין בעיה עם התזונה והתינוק עתיד להתפתח בדיוק כמו שאר בני גילו המקבלים תזונה רגילה הכוללת מוצרים מהחי.

ההמלצה להורים ולמשפחות המקפידים על תזונה צמחונית או טבעונית היא לפנות ליועצי תזונה מנוסים כדי להרכיב תפריט בריא ומאוזן גם לתינוק. כדאי גם לעדכן את הצוות הרפואי במהלך תקופת ההריון והלידה כדי לקבל ייעוץ מתאים, וללא קשר לתזונה של ההורים, מומלץ להניק את התינוק לפחות עד גיל חצי שנה מאחר וחלב אם הוא המזון העשיר והמומלץ ביותר לפעוטות. 

יש מחקרים שבדקו האם חלב האם של נשים טבעוניות וצמחוניות שווה ערך לחלב אם של נשים האוכלות בשר ומוצרי חלב, המחקרים מראים כי אין הבדל מהותי בהרכב החלב בין האימהות השונות, אך גורמי המקצוע ממליצים לטבעוניות המניקות להקפיד על תוספי תזונה כמו ויטמין 12B וחומצת שומן מסוג אומגה 3 כמובן ממקור צמחי.

אומגה 3 נחוצה לתינוק לצורך התפתחות מוחית תקינה, למרות שיש ריכוז גבוה של חומצת השומן במוחו של התינוק. ההמלצה ליטול אומגה 3 נועדה בעיקר בגלל השקט הנפשי של המשפחות הצמחוניות והטבעוניות. בנוסף, יש הממליצים לנשים מניקות, ובאופן כללי זו המלצה לכלל האוכלוסייה, לעבור ממלח בישול רגיל למלח מועשר ביוד. צמחונים מקבלים מהתזונה שלהם כמות מספקת של יוד, אך נשים טבעוניות כמעט ואינן מקבלות יוד ממקור טבעי, למעט מאצות, לכן כדאי להן להשתמש במלח מועשר.

תמ”ל לתינוק במשפחה צמחונית או טבעונית

כיום ניתן לרכוש בכל הסופרים ורשתות הפארם תחליפי מזון לתינוקות (תמ”ל) על בסיס סויה. משרד הבריאות בישראל פרסם הסתייגות לגבי תמ”ל על בסיס סויה אך בפרסומים אחרים נכתב כי תמ”ל על בסיס סויה מתאים לתינוקות טבעונים. כאשר חושפים את התינוק למזון מוצק, בערך בגיל 4 חודשים, אפשר להתחיל עם מחיות של ירקות ופירות, דייסה משיבולת שועל או מאורז, ובהמשך לשלב קטניות, אגוזים, סויה וטופו.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x