תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

ללא שריטה ושפשוף: טיפים לחניית רכב מוצלחת ובטוחה

מאז יומם הראשון של מבחני רישיון הנהיגה ועד ככל הנראה אחרית הימים – תהיה החניה אימתם של כל נבחן ונבחנת. החשש מלווה אותנו גם שנים רבות לאחר שהוצאנו את רישיון הנהיגה ובכל זאת, הנה כמה כלים וטיפים יעילים לעשות זאת בצורה מוצלחת ובטוחה

זאב נחמנזון

“תעצור צמוד לרכב שמימינך, מראה למראה. סובב כחצי הגה ימינה ותתחיל לגלוש (לנסוע ברוורס). לאחר מכן תעיף מבט קצר למראה הימנית, תגיע לזווית של כ- 45 מעלות בין הרכב שלך למדרכה ואז התחל ליישר את ההגה. מעולה, חנית מצויין” – מי מאיתנו לא שמע משפט שכזה ממורה הנהיגה במהלך שיעור החניית רכב ברוורס אי שם בשלהי שנות העשרה? כנראה שרובינו.

ועדיין, על אף שעבור רבים עבר לא מעט זמן משיעור הנהיגה הראשון, נראה שסוגיית החניות עדיין מלווה אותנו בשגרת היומיום וליתר דיוק, אימת החניות. אנו כבר לא בדיוק עוקבים אחר כללי האצבע שמורה הנהיגה לימד אותנו לקראת מבחן ה”טסט”, ולמרות האינטואיציה החזקה או האינסטינקטים החדים והטובים, אנו מסתמכים לרוב על כלים נוספים שזימנו לנו הזמן והטכנולוגיה.

אם בכל זאת אתם מעוניינים להחנות את הרכב כמו מקצוענים ובדיוק כמו בימים הטובים, לפניכם כמה טיפים מוצלחים לאיך לעשות זאת בצורה טובה ובטוחה. רק עוד לפני שאתם נכנסים לרכב ומיישמים אותם, ועל כל מקרה שלא יבוא, ודאו שברשותכם ביטוח רכב מתאים ובתוקף, סתם למקרה לא צפוי שבו תמצאו את עצמכם פוגעים ברכב חונה אחר. וידאתם? יאללה, תניעו.

הגודל קובע, המרחק גם

במרוצת הזמן הופכת זמינותן של החניות לנמוכה יותר. מספר הרכבים הנוסעים על הכביש רק מוסיף לעלות ואילו זה של מקומות החניה רק הולך ופוחת. בין אם בתל אביב ובין אם בערים עמוסות אחרות, ישנה מצוקת חניה של ממש. אז הנה כלי פשוט שיכול לחסוך לכם זמן ותסכול: רוב החניות שתתורו אחריהן מסומנות בכחול לבן. אז בפעם הבאה שאתם חונים בסמוך לסימון שכזה בצעו מדידה, אפילו מוערכת, של אורך הרכב שלכם. רוב הרכבים נמדדים בין 4 ל-5 סימוני דרך. אם כבר מצאתם מקום פנוי – סיפרו את הסימונים בו, ואם אין שם לפחות חצי סימון יותר מאורך הרכב שלכם – אל תנסו להחנות. זה אולי נשמע מטופש, אך תופתעו לגלות כמה זמן אנו מבזבזים בניסיונות להחנות את רכבנו במקום שלעולם לא יצליח להיכנס אליו.

מעבר לכך, כדי למנוע מרכבכם חבלות מועדות ולהימנע ממפגש עם פקחים עירוניים שרק מחפשים אחר הזדמנויות, החנו את הרכב צמוד ככל הניתן לשפת המדרכה. החוק היבש מדבר על עד 40 ס”מ אולם אין סיבה להסתמך על כך. הפקחים לא מסתובבים עם סרט מדידה עליהם ואת המשאית שתעבור ברחוב צר זה לא ממש מעניין. תמיד מומלץ, בין אם באמצעות כפתור חשמלי ובין אם פיזית – לקפל את המראות שעה שסיימתם להחנות.

ווא עליה

שני דברים שחשוב לזכור בעת חניה בעליה (או במדרון): הראשון – זו לא החניה הכי בטיחותית שיש והשני – בשלב מסוים תצטרכו גם לצאת ממנה. זה חשוב מאחר וכשתרצו לצאת ממנה, צפוי הרכב להגיב במהירות אם מדובר במדרון, או במהירות לאחר מאמץ שתפעילו כדי לצבור מספיק כוח בעליה. השאירו מספיק מרחב תמרון בקדמת ובאחורי הרכב במידה ואפשר. הרימו את בלם היד לשיא גבהו והחנו כך שבמידה והבלמים יאבדו אחיזה – הגלגלים יספקו חיכוך מירבי. כלומר, אם חזית הרכב כלפי הירידה והמדרכה משמאלו, יש להטות את הגלגלים שמאלה ככל הניתן לכיוון המדרכה, מה שייצור התנגדות וחיכוך עימה במקרה חירום. אם המדרון תלול במיוחד, פיתרון ישן שעדיין “מספק את הסחורה” הוא חניה בהילוך. אם סכנת ההידרדרות היא לאחור – שלבו להילוך ראשון לאחר החניה, ואם היא לפנים, שלבו להילוך אחורי.

ברוך בורא חיישנים

חיישני רוורס – תאמינו או לא, הומצאו כבר בשנות השבעים לפני כ-50 שנה. אלו היו מותרות שהותקנו רק ברכבי יוקרה ועילית אולם כיום ניתן למצוא אותם כמעט בכל רכב כסטנדרט, ולרכשם בפחות מ-200 ₪ כולל התקנה. ההנחה היא שהשימוש בהם היא על בסיס מדידת מרחק לאחור – כולל התראות ויזואליות וקוליות, מה שצפוי להקל על ההבנה והתפעול של כל אחד מאיתנו.

טיפ חשוב מאיתנו: אל תסתמכו על חיווי זה בלבד שכן תמיד קיים הסיכוי ולו הקטן ביותר שהחיישנים יפספסו איזה חפץ או עצם שיכול להסב לרכבכם נזק, וגרוע מכך, ילד קטן או עובר אורח שסתם פרץ לכביש ברגע הלא נכון. למקרים כמו אלו אין תיקון ומכאן שאין להסתמך על החיישנים בלבד. העיפו מבט לאחור בזמן חניה אחורית ושמרו עליו לכל אורכה.

טכנולוגיות ועוד

אם ברשותכם מצלמת רוורס היא ודאי הגיעה אליכם בליווי חיישני רוורס וחלקן אף מאפשר שדה ראיה של 360 מעלות סביב הרכב. זהו פיתרון מושלם לחניה מושלמת ואם יש לכם אותו או שרכשתם – לימדו להשתמש בו והבינו אותו היטב.

בנוסף, יש לא מעט טכנולוגיות שחלקן אף מוצע בחינם והן יכולות לעזור ולייעל את החניה, או לפחות את החיפוש אחריה. גם אפליקציות המעדכנות על מקומות חניה פנויים וכן כאלו של שיתוף וכלי מדידה והנחיה שונים הן כבר חלק בלתי נפרד משגרת היומיום שלנו ונראה שיש עוד למה לצפות.

אם כן, בשונה מעבר, חניית רכב הפכה לנוחה ופשוטה יותר מהרגיל. אם נדרשנו אז לבצע לפחות חמישה שלבים טרם תחילת החניה עצמה, כיום העניין פשוט בהרבה וכל שעלינו לעשות הוא בעיקר לכוון מראות ולהאזין לאותות החיישנים.

חניה מוצלחת ובטוחה!

1 1 vote
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x