תוכן ממומן, שיתופי פעולה, פרסומות, ספונסרים

מדיניות ענישה בגין עבירות סמים בצה”ל

פקודת הסמים המסוכנים קובעת שכל גידול, ייצור, הפקה או הכנה של סם מסוכן שלא ברישיון – הן פעולות אסורות המהוות עבירה פלילית. גם כל החזקה או שימוש בסם מסוכן שלא ברישיון או שלא בהתרה בפקודה או בתקנות לפיה, הן פעולות אסורות.

מאמר זה יעסוק במדיניות הענישה בגין עבירות סמים בצה”ל.

מהם העונשים על עבירות סמים בצה”ל?

בצה”ל, בשונה מעט מאשר בחיים האזרחיים, המדיניות באשר לעבירות סמים היא חמורה גם כאשר קיים רק חשד לביצוע עבירה שכזו. בנוסף לעובדה שחייל שנתפס משתמש בסמים או חשוד בשימוש בסמים – מזומן לחקירת מצ”ח, חייל שכזה לא רשאי לנהוג ברכב צבאי, לפחות עד תום החקירה.

ייתכן והסיבה למדיניות חמורה זו היא העובדה שעבירות הסמים בצה”ל, נמצאות בשנים האחרונות במגמת עלייה, ולכן צה”ל מנסה שהרתעת חייליו משימוש בסמים תתחזק, ומטיל עונשים כמו:

  • רישום פלילי: שנשאר גם לאחר שחרור החייל מצה”ל
  • מחבוש (מאסר): ייתכן והמאסר יהיה מאסר בפועל, וככל שהעבירה חמורה יותר – הסיכויים לכך גבוהים יותר. המאסר יכול להיות מאסר על תנאי אם העבירה היא קלה יחסית.
  • עיכוב בדרגה: עונש זה לא מעכב את קבלת הדרגה החדשה כשלעצמה, אלא גם עשוי לפגוע במשכורתו של החייל, ובהמשך קידומו בצה”ל.
  • איסור לנהוג ברכב צבאי (כאמור, ניתן עוד כשהחייל רק חשוד בביצוע עבירת סמים), שלילת רישיון הנהיגה הצבאי ואף האזרחי
  • שלילת הטבות שונות (כמו הטבות לוחם ומענק שחרור ופיקדון)
  • הורדה ברמת הסיווג הביטחוני
  • שחרור מצה”ל בטרם המועד שנקבע

יש להבהיר, שסמכותו (ואף חובתו) של צה”ל להעניש חיילים שהשתמשו בסמים לא רק במסגרת הצבאית. כל חייל שהשתמש בסמים בתקופת שירותו בצה”ל (גם אם עשה זאת בביתו) – צפוי לקבל עונש מצה”ל. הדבר רלוונטי, כמובן, גם לעניין החשד בשימוש בסמים והזימון לחקירת מצ”ח.

איך קובע צה”ל איזה עונש להטיל?

ניתן לראות שקיימים עונשים רבים על עבירות סמים בצבא. לכן, נשאלת השאלה – איך צה”ל קובע איזה עונש להטיל לגבי כל מקרה?

אמנם מדיניות הענישה בגין עבירות סמים בצה”ל היא חמורה, אך צה”ל בוחן כל מקרה לגופו, ולא מטיל באופן אוטומטי וקבוע את העונש החמור ביותר שהוא יכול להטיל. מה גם, שקשה לקבוע מהו העונש החמור ביותר מבין כל העונשים האפשריים. בנוסף, ייתכן שעונש החמור בעיני אחד ייחשב לעונש סביר למדי בעיני אחר ולהיפך.

לפיכך, השיקולים המנחים את צה”ל בקביעת העונש הם מסוכנות הסמים. ככל שהסם שבו השתמש החייל הוא מסוכן יותר, כך העונש בגין שימוש זה יהיה חמור יותר (לדוגמא, מאסר ממושך יותר). כך גם לגבי כמות הסמים וההיקף בשימוש בהם.

כמו כן, גם תפקידו ודרגתו של החייל, מצבו הרפואי והנפשי וכן עברו הפלילי והתנהגותו הכללית – הם שיקולים המנחים את צה”ל בקביעת העונש.

לסיכום, לצה”ל הסמכות ואף החובה, לחקור כל חייל שחשוד בשימוש בסמים ולהעניש כל חייל שבוודאות השתמש בסמים בעת שירותו בצה”ל. ישנם עונשים רבים בגין עבירות סמים בצה”ל, כמו רישום פלילי, מחבוש, הורדה ברמת הסיווג הביטחוני ועוד.

מסוכנות וכמות הסמים והיקף השימוש בהם, כמו גם תפקידו, מצבו ועברו של החייל, הם השיקולים המנחים את צה”ל בקביעת העונש בכל מקרה של עבירת סמים.

0 0 votes
דירוג הכתבה
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x