אנשיםהשראה

מחייכים בימים הנוראיים!

מחקרים רבים מראים כי אחוז אחוזי הגירושין ברחבי העולם כולו וכך גם בישראל, עולה בסיום תקופת החגים. המציאות המשפחתית הממושכת וריבוי החגים בחודש אחד גורמת ללא מעט מתח. אחד מהפתרונות הגדולים להפגת מתח ולשרידות בתנאי לחץ מורכבים הוא ההומור- אך גם אם חוש ההומור שלכם לא בשיאו לחיוך לבד יש את היתרונות הגדולים של ההומור והבשורה האמיתית היא שאפשר לתרגל את החיוך באופן יום יומי!

יום החיוך העולמי הוא מועד בינלאומי, המצוין כל שנה ביום שישי הראשון באוקטובר, במטרה להעלאת המודעות לחיוך. השנה יחול יום החיוך ב-4-10, יום שישי הקרוב שאצלנו נופל בדיוק בשבת שבין ראש השנה ליום הכיפורים, המכונה גם כעשרת ימי שובה /כימים הנוראיים. ומכיוון שהשמחה היא אחת מהמצוות הגדולות ביהדות, הרי שגם יום החיוך יכול להיכנס בשקט ללוח השנה שלנו- ולא לדאוג יש כבר מי שלקח על זה אחריות!

יום החיוך הבינלאומי הוכרז לראשונה בשנת 1999 לזכרו של הארווי בל מווסטר, שיצר את הסמיילי האייקוני ב-1963 ומאז ממשיך בכל שנה להעביר את המסר והמטרה של יוצר הסמיילי “לשפר את העולם, חיוך אחד בכל פעם”. במהלך היום נערכים מפגשים וכנסים לחינוך ולמודעות בנושא החיוך והפצת מעשים טובים בעולם.

יוסי עמנואל- ד”ר חיוך

אצלנו מי שנרתם לטובת העניין הוא לא אחר מאשר יוסי עמנואל בן 43 מחיפה, הידוע בכינויו ד”ר חיוך . עמנואל פיתח שיטת טיפול, המבוססת על תורת החיוך הפנימי ואף הוציא לאחרונה את הספר מ”ייאוש ודכדוך לדוקטור חיוך” ובו הוא מגולל את המסע האישי שלו בדרך לריפוי הגוף והנפש. ובו הוא גם מציג את  תרפיית החיוך הפנימי שפיתח לצורך טיפול משלים במדוכאים ותשושי נפש שלעיתים גם סובלים מכאבים פסיכוסומטים בשיטת ספורטתרפיה בחיוך.

יחד עם שיטת הטיפול והספר מאמין עמנואל שהוא מצליח לספק פתרון יישומי לסובלים מדחיינות ודלקת קרום החשק. והוא פועל להשרשת יום החיוך בישראל ובאמצעותו להביא כמה שיותר אנשים לחייך יותר בחייהם כחלק מתפיסת חיים בריאה.

אז איך הכל התחיל? “הייתה לי ילדות קשה וטראומטית, גדלתי לאב אלכוהוליסט. ראיתי הרבה דם, סכינים נשלפות ואפילו רובה שנשלף ונדרך לעברי. בגיל 30  עזבתי את בית הוריי כאשר אמי  מצאה לי דירת חדר בשכירות. עד גיל 35 לא הצלחתי לקום לעבודה לפני השעה 12:00. דירת הצריף שגרתי בה הייתה נראית כדירת “סטלנים”. הוא מספר בפתיחות.

“נקודת המפנה בחיים שלי הייתה בשנת 2000,” הוא מספר. “כשאובחנתי עם שתי פריצות דיסק מותניות חמורות יחד עם עקמת בגב העליון. לא יכולתי לקום מהמיטה, הייתי שקוע בדיכאון ורחמים עצמיים. הרופא המליץ לנתח אותי, פחדתי ופניתי לכל שיטות הטיפול החלופיות, אך לצערי לא מצאתי מזור.” הוא ממשיך לספר כי לבסוף, בהמלצתו של “הילר” מקומי’ בגיל 25 “החלטתי לבדוק את סודות הריפוי הסינים העתיקים של הטאו, שם גיליתי את כוחות הריפוי המסתוריים של אנרגיית החיוך הפנימי”,

במשך עשרה ימים תרגל יוסי את שיטת החיוך הפנימי – מדיטציה רפואית המזרימה את אנרגיית החיים, הצ’י, במסלול המרידיאנים: “בתום עשרה ימי מדיטציה קמתי מהמיטה כמו חדש ובעיות הגב מעולם לא שבו להטריד אותי”. הוא מספר. עוצמת ההתרגשות הביאה אותו לטוס לתאילנד על מנת לפגוש את המאסטר הסיני מנטק צ’יאה, ראש השיטה העולמית, ולתרגל בקבוצתו את הזרמת הצ’י של החיוך הפנימי למשך שבוע. יוסי נרפא, אך לחיים יש כוח משלהם, והם סחפו אותו די מהר בחזרה לשגרת חיים אומללה ויוסי הפסיק לתרגל.

עם הזמן המחשבות מדכאות חזרו לתוך השינה ולא הצלחתי לברוח מהן או להתנתק. לא הצלחתי לשרוד בשום עבודה, לימודים או זוגיות. הייתי שיפוצניק חסר כל ובשנת 2005 ביום חורף סגרירי, עליתי ללא מחשבה תחילה לקומה 8 בבניין המגורים הסמוך אלי, פתחתי את החלון וקפצתי אל מותי, אז פתאום התעוררתי מחלום הבלהות של הלילה ההוא” מספר עמנואל.

בין שנת 2005 לשנת 2011 הייתי שרוי בדכדוך וייאוש וכשלתי בכל היבט בחיי. “ברגע אחד של הצלה בשנת 2013, נזכרתי במדיטציה הרפואית של החיוך הפנימי, הרגשתי שקול פנימי שולח לי מסר ברור מבורא עולם – להקדיש את חיי לטובת חקירת סודות ריפוי הגוף והנפש של החיוך הפנימי. יצאתי למסע ארוך שבמהלכו חקרתי את תחום כוחות הפלא של החיוך ועשיתי ניסויים רבים: בדקתי את כוחו של החיוך במאמץ גופני, בכאב, ברגשות שליליים קשים ועוד”.

עמנואל מספר כי הפך משיפוצניק מיואש למרצה מבוקש או, במילים אחרות, “מד”ר לייאוש הפכתי לד”ר לחיוך. נחלצתי מכל החובות שהיו לי, וכיום אני במצב הכי טוב שרק יכולתי לדמיין. על הדרך הצלחתי גם  לעזור לבני משפחה הקרובים ביותר שהיו שרויים גם כמוני בדיכאון עמוק עם מחשבות אובדניות, והתחלתי לטפל גם באנשים נוספים, להעביר הרצאות ולכתוב שני ספרים.

מתוך לפרוץ את מעגל הכעס והתסכול

ספר הביכורים שכתב “לפרוץ את מעגל הכעס והתסכול”. מועמד לרב מכר ובו הוא מציע את המדיטציה הרפואית של הטאו של החיוך הפנימי, שמסייע במניעה ובטיפול באמצעות מקורות סינים עתיקים. בנוסף מציע הספר את שיטת 10 השאלות משנות החיים במישור הטיפול ברגשות ומחשבות מעיקים.

אז מהי השיטה, בעצם? “תורת החיוך הפנימי מבוססת על הכללים: “אחרי הפעולות נמשכים הלבבות” שאמר הרמב”ם וכן על הכלל face it until you make it. כבר בימי הרמב”ם, היה ברור שפעולות גופניות נכונות ואמירות מסוימות מחוללות פלאים על המחשבות והרגשות שלנו. ואלו בעקבות כך שהם משחררים מבלוטת יותרת המוח הורמונים כמו אנדורפינים ואוקסיטוצין וכו’ למחזור הדם.  תורמים לשינוי פיזיולוגי. אך הבעיה הגדולה היא שכאשר אנחנו מתמודדים עם מחשבות מעיקות וכאבים גופניים, הדבר האחרון שבא לנו לעשות או בכלל חוצה לנו את סף המחשבה זה לחייך לעצמנו, לצחוק, לרקוד, לשיר, להפגין אש חי”ה(חיוך+ יציבה+ הרפית הכתפיים והשכמות).”

בדיוק בשביל זה גדולים וחכמים ממני חשבו על הכלל: fake it until you make it.
החידוש שלי הוא ביצירת 50 תרגילים קצרים של 5 דק’, כמו גם העלאת המודעות לכך שיש פתרון יעיל באמצעות ניצול המשאבים הפנימיים שלנו ושלא עולה מאומה –  ה- fake it היא הדרך ליישם את הכלל של הרמב”ם שאחרי הפעולות נמשכים הלבבות.”

כאשר אנחנו מנשקים ומחבקים את אהובנו ויקירנו, אנחנו  מפרישים במהרה את הורמון האהבה ואת הורמון האושר. כאשר אנחנו מריחים ריחות ארומה תרפיות, הדבר ישפיע במהרה על תחושתנו ועל מחשבתנו.   כאשר שפת הגוף שלנו משתנה והגוף משדר למוח גם אם באופן מלאכותי ומאולץ שהכל בשליטה ונוח לנו, אז תפיסת המציאות העגומה תשתנה ונרגיש פתאום מחשבות טובות. מה קורה כאשר אנו מבצעים באופן מלאכותי ומאולץ פעולות כמו חיוך, צחוק הזדקפות, הרמת ידיים לאות ניצחון, משחררים מתח מהכתפיים? הפעולות האלה יגרמו במהרה לשדר אותות למוח המבשרים על שינוי במציאות הנוכחית.

כתוצאה מכך נרגיש טוב יותר וזאת בעקבות השתחררות הורמוני המצב רוח (אנדורפיניים) הורמון האהבה(אוקסיטוצין), הורמון השמחה (סרוטונין), הורמון האושר(דופאמין), ומוליכים עיצביים לנטרול תחושת לחץ וחרדה כמו “נוירופפטידים” ועוד.

איך מיישמים, בפועל, את תרפיית החיוך הפנימי?

התרפיה מיושמת בשיטת ספורטתרפיה בחיוך בדרך חי”ה (חיוך+יציבה+הרפיה). השיטה משלבת את תרגילי האנרגיה של הצ’י קונג הרפואי, מדיטציה רפואית של פסל החיוך, תרגילי עיסויי תאילנדי בעמידה, חיוך פנימי וחיצוני, מעט תרגילי צחוק, אמירות תודה, ברכה, סליחה עצמית והצבת יעדים שבועיים מדידים. הכלי המרכזי כאמור הוא חיוך עצמי, אשר לא תלוי נסיבות חיצונית, עזרים או אנשים אחרים. הוא הכי זמין ונוח ליישום בכל מקום, זמן, תנוחה גופנית ומצב רגשי בחיים האמיתיים. ובכוחו אפילו בלבד ליצור מהפך בתפיסת המציאות שלנו תוך דקות ספורות בלבד.

מה מיוחד בשיטתך?

בשיטה הזו אנו עובדים ב-2 מישורים: במישור המניעה ובמישור הטיפול. השיטה מספקת תרגילים ייעודיים לכל נפילה רגשית אשר נשמרו כסודות כמוסים ואינם נלמדים בשום אחר למיטב ידיעתי. השיטה מספקת פתרונות מיוחדים וישימים למרבית בעיותינו בחיים.

0 0 votes
דירוג הכתבה

רקפת פרא

מומחית תוכן חיובי וצרכנות חברתית. מייעצת ומסייעת לחברות וארגונים בתחום השיווק, הדיגיטל והתוכן. עוסקת בכתיבת חדשות טובות משנת 2018 דרך כתיבה במדור החדשות הטובות באתר Mako ועריכת האתר מאז ינואר 2019 וניהולו השוטף בהתנדבות. הקימה את קטגורית הצרכנות החברתית והראשונה לסקר אותה באופן זה. רואה בסיקור חדשות טובות שליחות ופועלת לייצר חדשות כאלו בעצמה. מרצה באוניברסיטאות וארגונים בתחום התוכן החיובי, צרכנות חברתית וחדשות טובות וכמו כן מחברת בין גופים וחברות לטובת פעילות חברתית וצרכנות חיובית.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x